Vleien effectief bij beïnvloeden gedrag

Mensen die gevleid worden oordelen positiever over de mooiprater dan mensen die de vleier als buitenstaander waarnemen. Vleien is effectief bij het beïnvloeden van het gedrag van anderen. Dat blijkt uit gegevens die prof. dr. Roos Vonk presenteerde bij de aanvaarding van haar leerstoel Sociale Psychologie in het bijzonder de persoonswaarneming aan de KU Nijmegen op donderdag 30 mei jl.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vleier kan het er onbehoorlijk dik bovenop leggen zonder dat degene die gevleid wordt aan de integriteit van de ander gaat twijfelen. Buitenstaanders daarentegen doorzien het vleigedrag meestal snel. Het onderzoek is gericht op de vraag hoe mensen zich een indruk vormen van anderen en hoe ze trachten de indruk te beïnvloeden die anderen zich van hèn vormen.

Prof. dr. Roos Vonk studeerde Pedagogiek en Psychologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde daar in 1990 op het proefschrift: ´The cognitive representation of persons´. In haar in 1998 verschenen boek De eerste indruk, beschrijft prof. Vonk aan de hand van voorbeelden uit het dagelijks leven hoe mensen zich een eerste indruk van anderen vormen, bijvoorbeeld aan de hand van stereotypen. Ook wordt beschreven hoe mensen zichzelf zo goed mogelijk aan anderen presenteren en daarbij strategisch gebruikmaken van middelen als slijmen tegen meerderen en het opscheppen over de eigen prestaties.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie