Waarom de zelfrijdende auto van Google de toekomst is

Vanochtend kwam Google met een zoetsappig filmpje vol met getypcaste acteurs die met overgave vertellen over hoe de “Google driverless car” de wereld gaat veranderen. Het is de visie van Google om de zwakste schakel uit het rijproces te halen, namelijk de chauffeur. Willen wij dit als maatschappij, en is dit weggelegd voor de gewone man?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is het eigenlijk?

is een eivormige tweezitter die qua formaat dichtbij een Smart komt. De auto is volledig elektrisch en navigeert volledig op sensors die overal aan de oppervlakte verstopt zitten, 200 meter ver kunnen meten en een 360 graden beeld registreren. De sensors en software herkennen verscheidende objecten, zoals andere auto’s, personen, verkeerslichten en zelfs onvoorspelbare factoren zoals Nederlandse fietsers die levensmoe zijn.

 

En wat doet het?

Je kan het zien als een automatische taxidienst tussen punt A en punt B. Je kan de auto oproepen met je smartphone, en vervolgens je eindbestemming in de auto zelf invoeren. Vervolgens druk je op de knop en je de auto begint te rijden naar je ingevoerde bestemming. Op het scherm onder de voorruit kan je actuele reisinformatie terugvinden zoals de snelheid waarop je rijdt, het weerbericht of de aankomsttijd. Google heeft de focus gelegd op “menselijke interactie” en niet op technische snufjes. Wat Google hiermee bedoeld is mij niet geheel duidelijk, maar de auto ziet er aan de binnenkant vooral erg basic uit en is niet vergelijkbaar met de veel chiquere Tesla Model S.

 

Is het veilig?

Op dit moment mag  er alleen zonder bestuurder worden gereden in vijf staten in Amerika die hiervoor een aantal wetten hebben moeten aanpassen. De algemene voorwaarde is wel dat er altijd een persoon in de auto aanwezig moet zijn die een noodstop zou kunnen maken. Op dit moment rijden er 100 prototypes rond die samen al meer dan één miljoen kilometers hebben gemaakt op de openbare weg. De auto is gelimiteerd op een topsnelheid van 40 kilometer per uur, dus zelfs bij een frontale crash zal de (letsel)schade beperkt blijven. De voorkant van de auto zit vol met alle veiligheidssnufjes zoals een flexibele voorruit die gedesigned is om de impactenergie van een menselijk lichaam te kunnen opvangen. Bovendien is de gehele bumper gemaakt van een speciaal soort schuim dat “voetgangersvriendelijk” is.

 

Wat kost het en waar kan ik er een kopen?

Het eitje wat Google presenteerde is echt bedoeld als taxidienst en niet voor de gewone man, echter ze willen wel binnen nu en vijf jaar een pakket gaan uitbrengen wat externe autofabrikanten zoals Toyota, Nissan en Volkswagen kunnen implementeren in hun wagenpark. En dit is ook gelijk de zwakke plek in het verhaal, want zoals Jeremy Clarkson hierover zei:

“Kijk, wat het probleem van de zelfrijdende auto is, is dat deze techniek uitgevonden is door een briljante man, maar over vijf jaar wordt het ding gekocht door een man en die heet Keith, en Keith wordt op een ochtend wakker en bedenkt dat hij het onderhoud ook wel zelf kan doen. Wat betekent dat jij niet meer kan relaxen in je autonomobile omdat jij daar zit en denkt “ik weet dat er ergens iemand die Keith heet, de Daily star leest en de Eastenders kijkt vanuit de andere richting komt, en dit een verschrikkelijk ongeluk gaat opleveren.

En ik ben hier even bang voor als Jeremy. Het gaat mij zeker een aantal jaren duren voordat ik mijn schijnveiligheid van een stuur durf op te geven. En toch gaan we er niet aan ontkomen. 89% van de ongelukken in het verkeer ontstaan door een menselijke fout en niet door een mechanische, er moeten dan een hoop “Keith’s zijn die aan auto’s gaan sleutelen om deze cijfers weer recht te trekken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie