Wat doet RLVNT op het Trendwatching Seminar 2015?

Een voor de hand liggend antwoord: trendspotten. Maar er zat net iets meer achter. RLVNT neemt mensen als vertrekpunt van communicatie. Hierbij is kennis van trends – hoe klein en groot ze ook zijn – onmisbaar. Op basis van deze consumertrends worden relevante strategieën, concepten ontwikkeld en campagnes vormgegeven. Hieronder de redenen waarom #TrendSem2015 relevant was volgens RLVNT.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Er zijn waanzinnig veel trends! David Mattin – Head of Trends and Insights – van Trendwatching beperkte het aantal dat hij over ons uitstortte tijdens zijn keynote tot 10. Maar dan wel de 10 ‘newest and most actionable’ trends. De trends kwamen tot leven middels aansprekende voorbeelden van innovatieve business-concepten. Neem ‘The Internet of Sharing Things’… ‘Umbrella Here’ is een voorbeeld waarbij mensen middels een lampje op hun paraplu aangeven dat parapludelers welkom zijn tijdens een bui. Trend ‘Peer Armies’ werd geïllustreerd middels een voorbeeld van een soort Über bezorgdienst voor condooms

En er werd lang stilgestaan bij de trend ‘Betterment’. Al onze smartphones blijken gemaakt te zijn met zogenaamde conflict-mineralen die afkomstig zijn uit o.a. Congo. Fairphone wil dit een halt toeroepen door een telefoon te ontwikkelen – waarvan er inmiddels 60.000 van verkocht zijn – zonder deze mineralen uit conflictgebieden.

2. Ook relevant: het was een interactieve sessie! Het waren geen eenzijdige keynotepresentaties maar er was interactie met het publiek. Niet alleen tussen de spreker en de luisteraars, maar het publiek moest ook onderling in conclaaf. Trendwatching nam hierbij de rol als facilitator op zich en liet het publiek met elkaar discussiëren over vraagstukken. De uitkomst werd direct gedeeld met de zaal (met chocolade als beloning). Hier kunnen andere seminars, congressen en bijeenkomsten nog veel van leren.

3. Het combineren van trends levert nieuwe trends op! De mensen van Trendwachting lieten ons ervaren hoe je trends kan gebruiken om nieuwe business-concepten te ontwikkelen. Door twee trends te combineren creëer je baby trends en daarmee prachtige inzichten waaruit ideeën ontstaan. Op het moment dat het schuurt en je niet exact weet in welke categorie je iets moet plaatsen, dan is er een grote kans dat je een nieuwe trend te pakken hebt.

4. Een interessante discussie over sustainability met onder andere de oprichtster van Fairphone en de Senior Director Sustainability van Philips. Wat is sustainable business eigenlijk? Zijn dat corporates die hun schuld afkopen door voor jouw aankoop een boom te planten, of zijn het organisaties die starten vanuit een sustainable ideaal en daar vervolgens een business omheen bouwen?

was een enorme inspiratiebron. Door de inspiratie en interactie ontstonden er direct nieuwe ideeën waarover enthousiast met elkaar gebrainstormd werd tussen presentaties door en na afloop, onder het genot van een drankje. Er ontstonden zelfs nieuwe trends, vanuit een kleine misrekening wellicht van de organisatie: de rijen bij het buffet reikten bijna tot in de toiletten. Slim anticipeerde de organisatie hierop door met sandwiches langs de wachtenden te lopen. Er was dus gelukkig wat te eten terwijl je in de rij stond te wachten op je eten… ‘Eat While You Wait for Food’, the next big trend!? Trendwatching gaf in ieder geval genoeg food for thought.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →