Premium

Zelfs GTST komt tegenwoordig bij Lidl

Het fictieve plaatsje Meerdijk, bekend van GTST, heeft een Lidl-filiaal gekregen. Jorieke de Vries van Lidl licht de samenwerking toe.

Eerder dit jaar besloten RTL, Endemol en Lidl tot een samenwerking die leidt tot een nieuwe supermarkt in ‘GTST-dorp’ Meerdijk. Deze week zien de fans daar de eerste resultaten van. In een algemeen bericht aan de pers zegt Lidl zich met de samenwerking als merk én als werkgever op de kaart te willen zetten.

 

Jorieke de Vries-Goosen (foto), senior manager marketing Lidl Nederland, geeft een uitgebreide toelichting aan Marketing Online.

Op welke manier zien we Lidl terug in GTST?
‘Lidl is verweven in de verhaallijn van GTST. Als supermarkt middenin de samenleving doen de acteurs er hun boodschappen. Je moet het zien als een extra set, net als Hotel de Rozenboom en Café de Koning. Er spelen zich daadwerkelijk scenes af in het Lidl-filiaal. Daarbij werkt “Q” (zie foto in tekst) er als supermarktmedewerker, hij is nieuw in de serie en doet sinds deze week zijn intrede als neefje van Anton. Ten slotte zie je Lidl ook terug in diverse thuissituaties, zoals een Lidl-folder die op tafel ligt, acteurs die met een gevulde bigshopper de keuken instappen, maar ook diverse gebruiksmomenten met onze producten.’

Welke merkwaarden wil Lidl overbrengen met deze samenwerking?
‘Vooral dat Lidl middenin de samenleving staat. We zijn een landelijke supermarkt waar mensen dagelijks komen. Lidl is gemeengoed, een inmiddels niet meer weg te denken entiteit. Lidl is er voor iedereen! Die verwevenheid willen we in GTST nabootsen. Ook de Meerdijkers komen bij Lidl.’

En verder?
‘Door onze producten in diverse, dagelijkse gebruiksmomenten te tonen, benadrukken we dat ze ook in GTST kiezen voor de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Met name onze versgroepen zijn daarbij belangrijk. Als beste supermarkt in groente en fruit kiezen we er dan ook bewust voor dat de acteurs regelmatig verse, gezonde producten in hun winkelwagen leggen. Maar ook het verrassende speelt een rol, zo gaan we regelmatig producten voorbij zien komen die opzienbarend, innovatief en heel actueel zijn. Daarnaast willen we onszelf als werkgever op de kaart zetten. Met de introductie van Q als supermarktmedewerker laten we zien dat het werken bij Lidl vooral heel gevarieerd is. Het werken in een team om gezamenlijk de klant optimaal te bedienen, is iets wat we dagelijks met ruim 18 duizend man doen en ook echt het allerbelangrijkst vinden.’

Hoe is deze nieuwe manier van werken binnen Lidl ervaren?
‘Onze aanwezigheid in GTST is voor ons enorm impactvol. De scripts worden ver vooraf al geschreven, dat betekent dat wij bijvoorbeeld voor de zomer al moesten bedenken wat er tijdens kerst in het filiaal moest liggen. Dat vereist een intensieve samenwerking met onze vakafdelingen “Inkoop” en “Verkoop”. Ook het opzetten van een Lidl-filiaal dat geschikt is om scenes op te nemen, inclusief alle verse producten, is een enorme klus waarbij vooral de mensen op mijn afdeling hele lange dagen hebben gemaakt.’

Tekst loopt door onder afbeelding


Het nieuwe Lidl-personage in GTST: Q

Hoe lang duurt de samenwerking?
‘Vooralsnog een periode van drie maanden. We zijn inmiddels al aanbeland bij de laatste draaidag en kijken nu al terug op een succesvolle samenwerking. We werken al jaren met RTL en Endemol en ook dit keer was er sprake van een partnership. Zo is dit met GTST ook ontstaan. We willen als Lidl een natuurlijk onderdeel zijn van de programmering, de merkwaarden en commerciële doelen van alle partijen tot één geheel maken, zodat we elkaar versterken. GTST is dus niet een eenzijdige sponsoring, integendeel. Endemol is blij met deze nieuwe verhaallijn én heeft een nieuwe set tot zijn beschikking die niet onderdoet voor de Rozenboom. Dat maakt dat alle partijen er positief in staan en het beste eruit halen.’

Op welke manier wordt er verder invulling gegeven aan de samenwerking?
‘Rondom GTST hebben we een complete marketingcampagne ontwikkeld. Zo kun je in de Meerdijk App nu ook het Lidl-filiaal binnenstappen, extra scenes van Q kijken, supermarktspelletjes doen en bijvoorbeeld een jaar lang gratis vaatwastabs winnen. Zelf hebben we ook diverse middelen ingezet, zoals een employer branding televisiecommercial in de break van GTST, posters in onze filialen met “Wil je ook net als Q werken bij Lidl?” en recepten van de acteurs in onze winkels en folders. Ook zien we binnenkort een aantal Brand Promotions op RTL voorbijkomen, waaronder een Delicieux (kerstassortiment)-promo waarbij de kijker kans maakt op een Delicieux-diner.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie