4 best practices voor mobile marketing

[door Peter Woods] Marketeers hebben er met de massale adoptie van mobiele devices en online shoppen een nieuwe uitdaging bij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 Neem de VS, waar inmiddels 70% van de smartphone gebruikers hun device gebruikt om te shoppen. Deze online shopper krijgt meteen online tips voor interessante producten op basis van eerdere aankopen en dankzij GPS-locatiebepaling krijgt de klant ook direct te zien wat waar te koop is. Vergeleken met 20 jaar geleden heeft de marketeer dan ook een veelvoud aan real-time kanalen om de klant te bereiken: rich content voor tablets en laptops, GPS voor location-based diensten en daar komen e-mails, pop-up berichten, banner-advertenties en pay-per-click advertenties nog bij.

Nu was het werk van een marketeer al niet eenvoudig, maar met online, mobiele gedrag van klanten en prospects, neemt de hoeveelheid en complexiteit van data flink toe. Deze nieuwe stroom aan big data over online shopping vraagt om een nieuwe aanpak van marketing campagnes. Hier volgen vier &;best mobile marketing practices&; voor de real-time, multi-channel marketeer.

Stel orde op datazaken
Vergelijk het met de voorjaarsschoonmaak: zoek en sorteer alle big data in je organisatie en bepaal waar de synergie zit. Een goed voorbeeld is een financiële dienstverlener, die per jaar 20 miljoen nieuwe accounts opent en 830 miljoen transacties uitvoert. Die gigantische hoeveelheid interne data hebben ze eerst op orde gebracht, daarna zijn ze pas gaan koppelen met externe data.

Integreer data voor 360˚ klantinzicht
De marketeer begrijpt veelal precies wat de waarde van (big) data is en het belang van &;één versie van de waarheid&;. Maar dan? Het blijkt lastig te zijn om alle data op een lijn te krijgen die de basis vormt voor een 360˚ klantbeeld. Daarnaast loopt de marketeer tegen wet- en regelgeving aan en intussen groeit de IT-infrastructuur uit zijn jasje. Je moet echt zorgen dat de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste klantdata binnen je bedrijf dezelfde koers varen en dat deze data op één plek samenkomt. Ook heel belangrijk: voer nauw overleg met je juridische afdeling als het over gebruik van (big) data gaat.

Benut niet-traditionele databronnen
Nieuwe datastromen vanuit online kanalen zoals website analyses en tekstanalyses zijn belangrijke bronnen voor nieuwe inzichten. Dankzij deze bronnen krijg je zicht in websitepatronen en daarmee in bijvoorbeeld de sites die klanten bezoeken en de interacties die zij aangaan (klantgedrag).
Dankzij voice recording van gesprekken op klantenservice afdelingen kunnen telefoongesprekken met klanten worden geanalyseerd. En doordat de meest voorkomende keywords zichtbaar worden, kun je die informatie structureren en analyseren. Dat levert een krachtige verdieping van klantkennis op. Gecombineerd met analyse van &;verborgen data&; uit social media over je bedrijf, de concurrentie en de klant, vormen niet-traditionele data een waardevolle toevoeging

Bepaal &;the next best offer&;
Het is voor elke marketeer een uitdaging: hoe bepalen we &;the next best offer&; voor de klant? Des te lastiger als het om zeer diverse online klanten met uiteenlopende behoeftes gaat. De marketeer moet dan precies weten wie wat doet, wie wat nodig heeft en ook nog eens op welk moment. Cross- en upselling kun je vaak goed toepassen, maar je moet voorkomen dat meerdere productlijnen en marketing-inspanningen in elkaars vaarwater terechtkomen. Je wilt juist dat al die inspanningen elkaar versterken. Dat kan alleen maar als je met de juiste data-analyse inzicht hebt in het gedrag van álle klanten en prospects van je bedrijf. Vervolgens kun je dat gedrag proberen te beïnvloeden en zelfs te voorspellen.

De vier best practices voor marketing in het mobiele tijdperk zijn direct van toepassing op de klant van nu. Die klant is online en mobiel, dus de marketeer moet daar op inspelen. Daar heb je informatie uit real-time, big data voor nodig. De technologie om toegang en inzicht te krijgen tot die informatie is er! Iedere marketeer kan met deze data-analyse technologie op het juiste moment, via het juiste kanaal de mobiele klant bereiken en aan zich binden.

Wil je meer lezen over campagne management in een multi-channel, real-time omgeving?

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →