89 goede doelen verenigen zich in een nieuw merk: toegift.nl

Via dit platform kunnen mensen na hun dood doneren aan de verschillende goede doelen.

De campagne Toegift.nl moet mensen aanmoedigen goede doelen op te nemen in hun testament. Het is een initiatief van 89 goede doelen (erkend door het Centraal Bureau Fondsenwerving), waaronder de Clini Clowns, de Dierenbescherming en het KWF.

Nalaten als nieuwe sociale norm
Reclamebureau Roorda en Bill Tanaka (Smarthouse films) maakten de campagne. Joeri Jansen (creative director Roorda Reclamebureau): 'Voor de 89 goede doelen hebben we een merk ontwikkeld dat een lastig onderwerp bespreekbaar maakt. Het merk ‘toegift’ heeft een positieve lading. Via de website krijgen mensen de mogelijkheid om aan het einde van hun leven nog één keer op te komen voor de dingen die zij belangrijk vinden. Voor ons was dit een mooie uitdaging een nieuwe sociale norm te introduceren.'

Inspireren
Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen: 'We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel. Met de campagne willen we mensen inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.'

De partijen lieten een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau The Choice. Daaruit blijkt dat twee op de drie Nederlanders overweegt na te laten aan een goed doel. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven.

Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28% vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken.

Credits:
Strategie en creatie: Roorda Reclamebureau
Regie: Bill Tanaka (Smarthouse films)
Producers Smarthouse films: Danielle Guirguis en Anouk Scheffens
Camera: Mike Fugers
Edit: Gert-Willem Visser
Post productie: The Compound
Muziek: Nando Eweg en Melcher Meirmans
Sounddesign: Recsound

Social content:
Regie: Joeri Jansen
Camera: Jeroen Simons
Geluid: Gregoor van de Kamp
Edit: Daniel Falkenhagen (The Compound)

Grading: Tim van Paassen (The Compound)
Sounddesign: Recsound

Websitedesign: Dino Kho (Roorda Reclamebureau)
Realisatie: No Protocol

Verantwoordelijk bij klant
Marjolein Blank (Dierenbescherming)
Camille Boyer en Kolja Urban (KWF)
Jos Willems (Greenpeace)
Suzanne Morten-Taylor (Hartstichting)
Marielle Coster

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie