The Big Four in 2014

Het afgelopen jaar zagen we binnen allerlei organisaties een toenemende overlap tussen de werkzaamheden van marketingafdelingen en de IT-afdeling. De Chief Information Officer (CIO) of Chief Technology Officer (CTO) gaat dan ook steeds vaker samenwerken met de Chief Marketing Officer (CMO).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze managers krijgen daardoor te maken met grote IT-trends, zoals cloud, mobile, data scientists en analytics. Maar hoe ziet deze samenwerking er binnen die gebieden in 2014 uit? En hoe creëren zij gezamenlijk waarde voor de business? De Big Four op een rij:

Cloud
Nu cloud computing-technologie de cruciale opstartfase achter de rug heeft, erkennen veel bedrijven al de voordelen ervan en beginnen de cloud te integreren in hun IT-systemen en processen. Zo kunnen ook diverse marketingafdelingen aanzienlijk van de cloud profiteren. Het verandert namelijk de wijze waarop zij een dialoog met hun potentiële klanten kunnen aangaan.

Een groot voordeel van de cloud is dat marketeers via het internet grotere doelgroepen kunnen bereiken, zowel gerichte groepen als individuen. Nu veel dagelijkse taken en acties immers digitaal verlopen, hebben marketeers eenvoudiger toegang tot communities, consumenten en inkopers. IT-afdelingen maken het met de cloud voor marketingmanagers daarom mogelijk om sneller, makkelijker, goedkoper en veiliger hun gegevens te verzamelen en op te slaan.

Data scientists
De mondiale digitalisering heeft er daarnaast voor gezorgd dat organisaties van verschillende groottes te maken krijgen met grote hoeveelheden gegevens. Deze verzamelde informatie is relevant voor de gehele organisatie. In 2014 hebben communicatie- en marketingafdelingen daarom behoefte aan zogenaamde data scientists.

Data scientists zijn experts in zowel statistische analyse van informatie uit verschillende bronnen als in het interpreteren en communiceren van hun bevindingen. Zij geven marketeers bovendien inzicht in social media-uitingen zoals tweets en LinkedIn status updates, maar nemen ook andersoortige gegevens mee, zoals demografische informatie. Hierdoor kunnen marketeers gericht specifieke doelgroepen of potentiële klanten aanspreken. Met als gevolg dat het de efficiëntie van de werkzaamheden vergroot en daarmee uiteindelijk de prestaties verbetert.

Analytics
Alle informatie en data die we binnen onze bedrijven verzamelen, geven een overzicht van de huidige situaties en prestaties. Die kennis kunnen we inzetten om voorspellingen te doen, beslissingen te nemen en de bedrijfsprocessen te verbeteren. CIO’s en CMO’s moeten daarom in 2014 minder achteruit kijken, maar juist vooruit. Zo kunnen zij de concurrentie altijd een stap voor blijven.

Aangezien analyse real-time gebeurt, hebben marketingafdelingen direct en continu zicht op gedragingen van consumenten en concurrerende bedrijven. Op basis van die kennis kunnen zij gericht actie ondernemen. Mocht bijvoorbeeld uit de analyse blijken dat een campagne in een bepaalde regio veel minder effect heeft gehad dan in een andere regio, dan kunnen zij uitzoeken op welke gebieden het daar is fout gegaan. Elk proces, actie of handeling is zo structureel aan te pakken en te verbeteren. Met analytics heb je dus zicht op het verleden en het heden, waarmee je voorspellingen kunt doen voor de toekomst.

Mobile
Dagelijks komen er duizenden apps bij voor zowel zakelijk als privé gebruik. Alles gaat en is anno 2014 mobiel en die ontwikkeling zal ook alleen maar toenemen. Vanuit marketingoogpunt is deze ontwikkeling interessant omdat dit wederom de interactie tussen bedrijf en klant intensifieert. Retailers kunnen nu al het winkelend publiek via een app op de hoogte brengen van speciale aanbiedingen en kortingen. Die directe link naar cruciale doelgroepen wordt alleen nog maar sterker en persoonlijker.

Technologie en marketing komen dus met de huidige IT-trends steeds dichter tot elkaar. CMO’s en CIO’s zullen dan ook met elkaar moeten afstemmen in welke tools zij willen investeren, op welke business-doelen zij zich willen richten en hoe zij op innovatieve wijze in contact willen komen met stakeholders en klanten. Op die manier is de effectiviteit van de eigen werkzaamheden aanzienlijk te verbeteren en is het resultaat daarvan binnen de hele organisatie voelbaar. 2014 wordt dus het jaar van de vooruitgang, vooruit kijken, en van voortdurende ontwikkeling.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie