Kunstenaars en ontwerpers geven Capital C vorm

Nieuw centrum voor creatieve industrie presenteert zijn plannen.

  • Craft
  • 21 May 2018
  • Redactie Adformatie
Capital C, met de bijzondere glazen rooftop
Een ontwerp van Zwarts & Jansma Architecten

Het moet een gesamtkunstwerk worden, een plaats waar creatieve geesten elkaar ontmoeten en inspireren, zegt Maarten Feilzer, directeur bij Zadelhoff. ‘Ik vind het heel visionair wat er gebeurt. Dit is iets wat we over 50 jaar ook nog bijzonder zullen vinden.’

In het Volkshotel in Amsterdam presenteren de initiatiefnemers woensdag hun plannen voor Capital C, het nieuwe centrum voor de creatieve industrie in de voormalige Diamantbeurs in Amsterdam. Het pand aan het Weesperplein ondergaat een uitgebreide restauratie en modernisering. Het opent zijn deuren in 2019.

De inrichting gebeurt in samenwerking met een selecte groep kunstenaars, topontwerpers en aanstormende talenten, geheel volgens het concept, aldus Willem Sijthoff, initiatiefnemer en mede-eigenaar Capital C: ‘De creatieve sector is niet alleen groot, met 80 duizend mensen en 30 duizend bedrijven, ze kent ook veel silo’s. Dit is een plek waar we die bij elkaar brengen, waar we samenwerken stimuleren, of het nu gaat om advertising, design, media, digital of kunst en communicatie.’

Capital C wordt een creatieve ontmoetingsruimte voor media, communicatie- en designbureaus, startups en zzp’ers; waar events en exposities worden georganiseerd, aldus Sijthoff. Ook komen er een rooftop restaurant, grand café en skylounge bar.

Willem Sijthoff en Maarten Feilzer
Maarten Feilzer en Willem Sijthoff Jan Willem Kaldenbach

Bewezen inspiratiebron

Dat alles in een omgeving van kunst, ‘de bewezen inspiratiebron’, vertelt Sijthoff: ‘Wij willen kunst en design nadrukkelijk integreren in de werkomgeving van creatieven. En dan niet met een paar werken aan de muur, maar door kunstenaars en ontwerpers echt de vrije hand te geven bij het invullen van een ruimte.’

Dat levert verrassende ideeën en inzichten op, bij elkaar gebracht door curator kunst en design Anne van der Zwaag. Zij presenteerde een selectie van de kunstenaars en hun ideeën. ‘Het is de ambitie om een creatieve hub van Amsterdam te worden, dat moet je direct voelen als je binnenloopt’, zegt ze. ‘De sfeer en inrichting van het gebouw zijn hierbij heel bepalend. Met het integreren van bijzondere kunstinstallaties en designobjecten geven we hier een extra dimensie aan; ze zijn stuk voor stuk speciaal voor het gebouw bedacht en ontworpen.’

Gevelkroon

Zo kwam het aanstormend talent Rick Tegelaar (1986) met een lichtarmatuur voor de centrale hal, een werk dat hij op die schaal nog nooit heeft gemaakt. In de parking van het pand creëert Krijn de Koning een installatie, Richard Hutten richt het auditorium in en Irma Boom maakt een ontwerp voor de gevelkroon op het dak van het gebouw.

Daarnaast werken gevestigde en opkomende ontwerpers aan de inrichting van een eigen meeting room, zoals Tejo Remy & René Veenhuizen, Floris Schoonderbeek, Dirk Vander Kooij, Klaas Kuiken, Aart van Asseldonk en Sabine Marcelis. Piet Hein Eek is betrokken bij de inrichting van de eat and work-ruimte op de begane grond.

Rick Tegelaar
Curator Anne van der Zwaag bekijkt het halontwerp van Rick Tegelaar Jan Willem Kaldenbach

Krullen

Twee projecten kwamen bij de bijeenkomst in het Volkshotel in het bijzonder aan bod, beide geïnspireerd door het begrip tijd. Erik Kessels maakt in het historische torentje op het gebouw een installatie die in totaal uit 2500 klokken moet komen te bestaan.

Gabriel Lester gaat aan de slag met het terras aan de voorzijde van het gebouw. Lester houdt ervan om de tijd en beweging stil te zetten. Dat is onder meer te zien in zijn zogenoemde ‘peels’, krulvormige kunstwerken die  op het Weesperplein te zien zullen zijn. Lester maakt er een bijzonder landschap dat zowel als onderdeel van het gebouw is als van de publieke ruimte

Ontwerp van Gabriel Lester
Beweging in stilstand, ofwel de peeles van Lester Gabriel Lester

Bundelen

De komende tijd gaan meer kunstenaars aan het werk voor Capital C. In totaal worden ongeveer twintig designers en kunstenaars bij de ontwikkeling van het gebouw betrokken.

Daarmee is het gebouw ook terug bij zijn aanvankelijke functie: het collectief bundelen van de krachten. Zo waren het de diamantbewerkers die er via het koperen steeltjesfonds, een bijdrage van de werkgever, hun eerste collectieve ziektekostenverzekering organiseerden. De samenwerking leidde destijds tot een versterking van de sector. Dat is ruim een eeuw later opnieuw de ambitie.

Meeting Room van Ineke Hans
Een ontwerp voor een boardroom van Ineke Hans Ineke Hans

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie