Geen verband tussen internetervaring en klikgedrag

De dalende respons op online advertenties wordt niet veroorzaakt door de toenemende ervaring van internetgebruikers. Online onderzoek onder ruim 1300 internetgebruikers laat geen verband zien tussen het aantal jaren dat een gebruiker ervaring heeft met internet, en het klikgedrag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zou betekenen dat de branche de responspercentages wel degelijk kan verhogen met atrractievere online advertenties.

Vooral ‘rich media’ lijken geschikt om de responspercentages op te krikken. Van de respondenten die zeggen bijna nooit op advertenties te klikken, geeft 30 procent aan dat deze vorm hen wel zou interesseren. Van de groep die wel op advertenties klikt is dat zelfs 65 procent. Technieken als Flas en Real Audio/Video zouden geschikt zijn, aangezien 60 procent aangeeft over de benodigde software te beschikken. Bedrijven als Happypoint, Rabobank, Webads en Worldonline geven in het rapport ‘Internet Advertising’ aan dat de slechte kwaliteit van banners en sites op dit moment nog een serieuze handicap vormen. Bovendien is het aantal breedbandverbindingen nog te klein om de mogelijkheden voor ‘rich media’- advertenties volledig te benutten. Voor de nabije toekomst zullen banners nog de belangrijkste reclame-uiting blijven op internet. Maar op termijn zullen die worden vervangen door rich media banners. Ook e-mail marketing en sponsoring van sites gaat belangrijker worden. Alleen grote site-exploitanten zullen in staat blijven om eigen advertentieruimte te verkopen; kleinere sites moeten zich gaan organiseren, bijvoorbeeld door zich aan te sluiten bij een ad network. Tot slot zullen adverteerders steeds kritischer worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie