Heb jij ooit wel eens een ratrace gezien?

Nee hè, want die bestaat niet. Je gedachtes zorgen ervoor dat je dénkt dat er een ratrace is – maar dat gevoel kun je veranderen.

[door Marjan Haselhoff]

Altijd druk en stress. Je hebt het gevoel in een ratrace te zitten en uitstappen is bijna onmogelijk. In de praktijk ren je van vergadering naar vergadering en tijd om je team aan te sturen is er niet.

Gelukkig is het mogelijk om uit de ratrace te stappen want er zijn ook leidinggevenden die er geen last van hebben. Maar hoe doe je dat? Door eerst te beseffen dat er helemaal geen ratrace bestaat. Pardon?, zul je misschien denken.

Het zit in je hoofd

Een ratrace is iets wat in je hoofd zit. Het bestaat niet. Ooit zo’n race gezien? Het zijn je gedachtes die er voor zorgen dat je denkt dat er een ratrace is. Door zeggen dat je in een ratrace zit voel je het ook zo.

Gedachtes creëren ervaringen en niet andersom. Veel mensen denken dat er eerst een gevoel is en dan een gedachte. Aangezien we 60.000 gedachtes op een dag hebben kun je je wel voorstellen dat we continue onbewust gedachtes ervaren. Wil je dus je gevoel veranderen dan begint dit met het veranderen van je gedachtes.

Status

Het betekent dat je afstand moet nemen van de gedachte dat er zoiets als een ratrace bestaat. De ellende is dat veel mensen onbewust status ontlenen aan druk zijn. Onbewust zijn velen gaan hechten aan druk zijn en denken dat het er bij hoort. Vaak levert het een idee van ‘erbij horen en er toe doen’ op.

Belangrijk is dus om te ontdekken wat jij allemaal bent gaan geloven over een ratrace of druk zijn en wat het je onbewust oplevert. Vervolgens neem je afstand van deze gedachtes.

Pijnlijk

Dat is soms pijnlijker dan je denkt. Het begint namelijk met toegeven dat jezelf stress en drukte creëert en dat de oorzaak nooit aan iets of iemand om je heen ligt. Onbewust wijten we vaak onze drukte of stress toe aan de buitenwereld. Hoe vaak zeggen we wel niet dat het door de file komt dat je stress ervaart of dat je volgeplande agenda voor een onrustig en druk gevoel zorgt.

Mindset veranderen

Na het veranderen van je mindset zul je vervolgens andere keuzes moeten gaan maken. Want te druk zijn betekent dat je niet de keuzes maakt die jou effectief en gelukkig maken. Het betekent leiderschap nemen over je eigen leven, gedrag, emoties en gevoel. En je bewust worden om het leven in te richten zoals jij dat wilt. Pas dan zul je regie ervaren in je werk en de mogelijkheden zien om een topteam te creëren.

Casus – ‘Ik dacht ik moet meedoen aan de ratrace, iedereen doet dat’

Loes is hoofd van een grote afdeling binnen een dienstverlenende organisatie. Ze wordt geleefd door haar agenda en rent van de ene vergadering naar de andere. Na het weekend heeft ze altijd het gevoel dat ze weer in de ratrace stapt. Ze ervaart te veel stress en werkt meer dan ze zou willen. Haar medewerkers vinden dat ze te weinig aandacht van haar krijgen. Heel veel één op één-gesprekken worden uit de agenda gegooid omdat Loes bijvoorbeeld moet aanschuiven bij een directievergadering.

Uitgeput

Loes voelt zich uitgeput en besluit zich te laten coachen. Tijdens het traject komt ze erachter dat ze veel belemmerende gedachtes heeft die er voor zorgen dat ze zich opgejaagd voelt. Ze is zich totaal niet bewust dat haar gedachtes haar gevoel bepalen.

Ze dacht bijvoorbeeld ‘ik moet meedoen aan de ratrace; iedereen doet dat, ik heb stress en dat hoort erbij, ik moet bij elke vergadering zijn; dat hoort bij mijn functie.’

Mallemolen

Toen ze ging inzien dat deze gedachtes haar gevoel van stress en te druk zijn bepaalden, kon ze langzaamaan een andere mindset creëren die haar veel meer rust opleverde. Belangrijk hierbij was om te ontdekken welk eigen valkuilgedrag er voor zorgde dat ze maar door bleef gaan in de mallemolen. Ze ontdekte dat ze moeite heeft met nee zeggen. Dit kwam voort uit de volgende gedachtes: ‘Als ik nee zeg vinden mensen me niet meer aardig en ontstaat er een verstoorde relatie. En dat voelt als mislukken, ik doe dan iets niet goed en ben dus niet goed genoeg.’

Valkuilgedrag afpellen

Belangrijk is om je valkuilgedrag af te pellen tot de angst die je niet wilt voelen. Als je deze hebt ontdekt ontstaat er ruimte en rust ander gedrag te tonen. Vaak ook door het besef dat angsten irreëel zijn. Je hebt ze zelf onbewust heel groot gemaakt terwijl ze bijna nooit uitkomen.

Hierna was Loes in staat haar irreële angsten te accepteren en niet meer weg te drukken. Ze besefte dat ze veel geleid werd door belemmerende gedachtes en ging helpende gedachtes bedenken die ze veel liever wilde geloven. Zoals ‘ik ben goed zoals ik ben’.

Tijd voor jezelf claimen

Dit hielp haar positiever naar situaties te kijken. Zo kon ze uiteindelijk echt nee zeggen tegen situaties die voor haar niet belangrijk waren. Dit zorgde ervoor dat ze haar agenda beter ging beheren. Hoe? Door tijd voor zichzelf te claimen en te bedenken of ze wel aanwezig wilde zijn bij alle vergaderingen. Ze leerde ook beter delegeren, niet alles zelf te doen waardoor ze veel meer tijd over hield voor het begeleiden van haar team.

Rust en regie

Het gaf haar rust waardoor ze kon ervaren dat een ratrace inderdaad niet bestaat. Ze besloot haar eigen pad te volgen door keuzes te maken die iedere keer in het teken stonden van rust en regie willen ervaren. Waardoor ze eindelijk tijd en aandacht had voor haar medewerkers.

Stappenplan om uit de ratrace te stappen

Stap 1
Bedenk of je meedoet aan de ratrace en te veel drukte en stress ervaart. Zo ja, onderzoek welke overtuigingen leiden tot dit idee. Zet deze overtuigingen om in helpende gedachtes waardoor je rust creëert.

Stap 2
Ontdek je eigen valkuilgedrag dat er voor zorgt dat je steeds drukte en stress ervaart.

Stap 3
Pel dit valkuilgedrag af tot je ontdekt welke kernovertuiging (angst) je niet wilt voelen. Herken en erken deze angst en bedenk wat je liever wilt geloven.

Marjan Haselhoff is oprichter en eigenaar van .

FOTO:

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie