Componisten ontrafelen eigen muziek voor autoreclames

Woensdag vond tijdens Buma Music in Motion in Amsterdam-Noord het Adformatie-panel ‘Componisten ontleden autoreclamemuziek’ plaats.

Pieter Perquin, Sebastiaan Roestenburg, Niels den Otter, Geert van Gaalen

Makers onder makers

Moderator en muzikant Pieter Perquin ondervroeg in de Tolhuistuin 3 componisten – als makers onder makers – over de muziek die ze hadden gemaakt voor een autoreclame. 

Niels den Otter van Audentity maakte eind afgelopen jaar muziek voor de commercial Unconditional Love voor Ford (bureau Ogilvy, regisseur Ismael). Geert van Gaalen van Studio de Keuken maakte muziek bij een commercial voor de nieuwe Fiat 500 van Leo Burnett en Sebastiaan Roestenburg van Ambassadors componeerde de muziek voor Road to Zero van Audi (bureau Selmore, regie Bram Schouw).

Alle componisten was gevraagd eerdere versies van het uiteindelijke resultaat mee te nemen – om het maakproces inzichtelijk te maken en te laten horen hoe (ontzettend) bepalend muziek is voor reclame. Het reclame-onderdeel van Buma Music in Motion vond plaats in de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord

Niels den Otter beet het spits af: ‘Eerst kreeg ik het treatment, het verhaal toegestuurd, met wat suggesties – dan begint de zoektocht, ga je er alvast over nadenken en ontwikkel je een hunch. Want het verhaal gaat over de band van een oudere automonteur en een behoorlijk afgeragde, rebelse Ford (z’n zoon?).

‘Vervolgens kreeg ik de voorlopige film en heb ik er 8 soorten muziek onder gezet; dat is lol hebben, van alles proberen. Van speedrock en muziek met ballen tot minimalistischer en gevoeliger muziek. Maar dan voel je nog niet direct een band tussen de monteur en de auto. Dan begint fase 2: daarin wordt het al beschouwender. In fase 3 heb ik het dynamischer gemaakt met sound design, door de auto meer een eigen geluid te geven. En in fase 4 voel je een onderhuidse, opzwepende spanning tussen de auto en de monteur. Deze versie leek de definitieve versie te gaan worden, maar het was “te”, te opzwepend. Dat vond het bureau, en dat vond ik.

‘En toen was er de viool.’ Den Otter lacht: ‘Daardoor ontstond een perfecte mix tussen spanning en gevoel; de edit is er zelfs op aangepast. De viool bracht het verhaal in balans en heeft de muziek “thuisgebracht”. Met dit eindresultaat:

‘Hoe lang het hele proces heeft geduurd? In totaal 4 weken.’

Daarna was het de beurt aan Van Gaalen, die maar 2 dagen de tijd had voor zijn compositie: ‘Er was paniek in de tent. Er stond op dat moment muziek onder de commercial die Fiat al langer gebruikte. Daar was op zich niets mis mee, maar het paste op een of andere manier niet bij de nieuwe, frisse, vrolijke Fiat 500. De enige referenties die ik meekreeg waren Drop It Like It’s Hot van Snoop en Pharrells four-count beat. Daar heb ik knipoogjes naar gemaakt.

‘Vervolgens ben ik de muziek gaan opbouwen in lagen: de onderste, melodische baslaag, een ritmische laag vol met kleine details tot en met body percussion, gevolgd door een laag met 11 gitaren. Met als eindresultaat dit:

‘Best een geinig dingetje voor 2 dagen werk. Vervolgens moest het nog “langs” Italië, maar dat was snel beklonken. Dat is niet gebruikelijk, maar soms speelt de tijd in je voordeel.’

Waarna Sebastiaan Roestenburg van Ambassadors zijn muziek voor de commercial Road to Zero van Selmore voor Audi mocht ontrafelen. ‘We kregen de offline versie binnen, waaronder onder andere muziek van Ludovico Einaudi zat. Wij zijn vervolgens wat lichtvoetiger begonnen, maar dan mis je toch de zwaarte. De volgende versie was te droevig, daarna hebben we het met sound design geprobeerd en in de vierde versie zat veel suspense dat is allemaal met het bureau gedeeld. In dat proces kader je vooral af wat niet werkt.

'Toen zijn we toch weer teruggegaan naar het begin en hebben we een hele lang sessie gehad; op een van de foto's [van de presentatie] zie je Ed (Meijaard, partner Ambassadors, NA) uitgeteld op de bank liggen, maar toen vonden we de juiste mix van ingrediënten: met de piano in het begin, met echte strijkers die opzwellen en de rust aan het eind... luister maar:

'Ed heeft de eindmix met samplers gedaan. Het blijft toch je kindje, dat wil je zelf het liefst zo puur mogelijk houden.'

Den Otter: ‘Dit is absoluut een van mijn favoriete reclamecomposities van afgelopen jaar.’

Makers onder makers
Adformatie-panel ‘Componisten ontleden autoreclamemuziek’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie