Image is the gun, sound is the bullet that hits you in the heart’

In een vierluik over het belang van muziek in reclame sprak Gijs de Swarte met een aantal vakgenoten. Deel 4 met Bram van Alphen

Bram van Alphen, regisseur bij Hazazah: ‘De song achter de commercial… zo belangrijk. Ik ga daar volledig in op. Wat je namelijk doet is ratio, redernering, logica van de klant omzetten in gevoel. En als filmer probeer ik ook altijd vanuit m’n gevoel te werken.’

‘En met dat onderbuikgevoel kan je soms iedereen, van creatief tot marketeer, volkomen overtuigen
. Een van de eerste keren dat ik dat meemaakte was voor een Ikea-campagne met Lemz. De filmmuziek was in een vroeg stadium al gepitcht, maar samen met Aron van der Ploeg van The Missing Sync zocht ik naar een passender alternatief. En toen kwam Home voorbij, van Edward Sharpe and the Magnetic Zeros. De song was nog niet uitgekomen in Nederland, het festivalseizoen moest nog beginnen en de band zou flink gaan toeren. Wij konden die zomerhit-potentie dus nog “claimen”. Het werd een voltreffer waar Ikea nog jarenlang gebruik van heeft gemaakt. Goed voorbeeld ook van muziek die volkomen past in het concept. Hoe letterlijk – “Home” – wil je het hebben?’

Als een engel

‘Het is met muziek ook net als bijvoorbeeld met casten – vaak kom je op een punt waar woorden tekortschieten; want juist daar zit de emotie die je echt raakt. Voorbeeldje: vorig jaar werkte ik aan een film voor WereldOuders, een organisatie die kinderen in Zuid-Amerika een thuis geeft. Een zwaar onderwerp dus, over een keiharde wereld. En dan zit je al snel in het pathetische, in het melodramatische, waardoor het allemaal nog zwaarder wordt. Daar wilde ik van wegblijven. Na een moeizame zoektocht kwamen we bij Agnes Obel uit. Een wereldster. Ze zingt als een engel, haar stem omarmt je zacht, moederlijk, en toch heeft haar sound iets onheilspellends. Dat contrast bleek de juiste, gevoelige snaar te raken. En ze wilde belangeloos meewerken. Geweldig.’

red balloon

Heel duidelijk en overtuigend

Nog één voorbeeld van het (grote) belang van reclamemuziek, uit het oeuvre van Van Alphen: ‘Goddelijk, fragiel, dun, spannend, alsof je de poorten van de hemel inloopt en het licht ziet… Dat zijn dan de associaties bij het werk van Leonardo Da Vinci. Allemaal allesbehalve concreet en toch, als je de commercial ziet en hoort die we vorig jaar hebben gemaakt voor de Da Vinci tentoonstelling in het Teylers Museum in Haarlem, dan zeg je bij elk van die begrippen: ja het klopt, dat zie en hoor ik (de muziek was van Good Soounds, nu Postoffice Sound & Music, GdS).

‘Dat vind ik dus het mooie, dat je vanuit niets, vanuit je intuïtie naar iets werkt dat voor iedereen heel duidelijk en overtuigend is. Mijn leermeester Thed Lenssen zei toen ik net begon tegen me: Image is the gun. Sound is the bullet that hits you in the heart.” Dat heb ik heel goed in m’n oren geknoopt.’

 

teylers

Deel 1 van het vierluik was met Daniëlle Guirguis van Smarthouse Films.

Deel 2 was met Niek Eijsbouts van SuperHeroes.

En deel 3 met Diederick Hillenius van Selmore.


Tekst: Gijs de Swarte

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.