Indonesische telecomprovider Telkomsel presenteert vernieuwde geluids identiteit

Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company tekende voor de ontwikkeling van de vernieuwde sonic brand identity van Telkomsel

Telkomsel is de grootste provider voor mobiele telefonie in Indonesië en heeft meer dan 170 miljoen gebruikers. Het bedrijf werd in 1995 opgericht en vierde vorig jaar het 25-jarig jubileum. Om het bedrijf klaar te maken voor de volgende 25 jaar werd de volledige merkidentiteit vernieuwd. Amp.Amsterdam tekende voor het ontwikkelen en vormgeven van de sonic brand identity en maakte het soundlogo, brand score en de in-app geluiden van Telkomsel.

Belangrijk was dat het nieuwe geluid van Telkomsel zowel aansluit bij de progressieve, innovatieve en inclusieve kernwaarden van het bedrijf, als bij de culturele achtergrond en historie van Telkomsel. Ook moest de sonic brand identity aansluiten op de in sneltreinvaart digitaliserende bevolking van het Zuidoost Aziatische land, samengevat in het motto ‘World of More’. Uiteraard moest het ook aansluiten op de visuele identiteit, die door design team SomeOne in Londen werd ontwikkeld.
 

 

Andrew Mamahit, GM Digital Brand, Telkomsel:

Geluid voegt een dimensie toe aan de boodschap die we aan onze klanten overbrengen. Het voegt iets extra's toe, dat onuitsprekelijke gevoel dat we onze klanten willen laten ervaren wanneer ze interactie hebben met ons merk.

We hebben enorm genoten van onze sonic journey met Amp.Amsterdam, waarbij we interessante nieuwe mogelijkheden hebben verkend terwijl we trouw zijn gebleven aan ons culturele erfgoed. We juichen Amp.Amsterdam’s methode van werken toe, waarbij een zeer systematische benadering wordt gecombineerd met uitmuntende creativiteit. Ook hun servicegerichtheid valt te prijzen.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe sonic brand identity stelde het team van Amp.Amsterdam de geschiedenis van Telkomsel en het culturele erfgoed van Indonesië centraal. De vijf noten die het bedrijf al jarenlang hanteert, werden gebruikt als basis voor een unieke combinatie tussen traditionele Indonesische instrumenten zoals de gamelan & suling en meer moderne geluiden. Om een diepere en warmere impact te creëren werden de noten vergezeld van nieuwe arrangementen.

Diederik van Middelkoop, Executive Creative Director, Amp.Amsterdam
“Het produceren van muziek en geluid voor merken is altijd een grote uitdaging, en een waar genoegen. Het wordt iets heel bijzonders als je team werkt met een klant aan de andere kant van de wereld, in een andere tijdzone, in een hele andere cultuur. We zijn erg dankbaar dat we met Telkomsel hebben samengewerkt om hun nieuwe sonische identiteit te creëren.”

De elementen van deze sonic identity werden vervolgens gebruikt voor verschillende communicatie- en gebruiksmogelijkheden die Telkomsel biedt. Zo werd de nieuwe visuele identiteit van de Portal ‘World of More’ vergezelt van een speciaal soundlogo. Voor de specifieke visuele communicatiedoeleinden werkte Amp.Amsterdam nauwe samen met het design team van SomeOne in London. Zo werden speciale 1 seconde, 2 seconde en 3 seconde End Frame logo versies ontwikkeld, in lijn met de gehele sonic brand identity van het Telkomsel merk.

Telkomsel Brandscore
Telkomsel Soundlogo

Telkomsel Hero Sound
Telkomsel Notification Sound
Telkomsel Refresh Sound

Plaats als eerste een reactie