Kerst is de beste reclame voor reclame

Dick van Lecq, managing director DDB Unlimited en VEA-bestuurslid heeft op verzoek van Ster een column over dit thema geschreven

Koop onze kalkoen nu!

Voor de Kerst vallen adverteerders even uit hun commerciële rol om ons hartverwarmende verhalen te vertellen. De trend is alweer een decennium terug ingezet door het Britse warenhuis John Lewis. ‘Koop onze kalkoen nu!’ werd ingewisseld voor tranentrekkende speelfilmpjes met familie, kinderen en sprookjes. Andere retailers volgden. En inmiddels kijkt het hele Kingdom begin november - als ware het ‘t eerste kievitsei - reikhalzend uit naar de nieuwste John Lewis, Sainsbury’s en Marks & Spencer. De reclamegekte rond de Amerikaanse Superbowl is er niks bij.

Nuchter Nederland ontdooit

Inmiddels doet ons nuchtere Nederland ook een duit in het zakje. Sint en Ozosnel - formerly known as Amerigo - trippeltrappelen de grens met België nog niet over of de reclameblokken zitten tot de nok vol met kerstcommercials. Frank Lammers, Sven Kramer, Max Verstappen en Roy Donders worden van kerststal gehaald. En de doos met tissues kan weer op tafel. Want voor je het weet komt Bol.com weer met een verhaal over Youp’s kerstkonijn Flappie, komt Plus met de eerste Kerst zonder oma en Albert-Heijn met een alleenstaande opa die bij het kerstdiner bij de familie van zijn nieuwe vriendin aan mag schuiven. Tranen met tuiten.

Emotie loont

Effectiviteitsgoeroe Les Binet toonde allang wetenschappelijk aan dat emotionele advertising tweemaal effectiever is dan de rationele school. Wat geheel in lijn is met de klinkende resultaten van onze eigen reclamekerst. Gouden Loeki’s voor Jumbo (Helemaal Kerst 2017) en Albert-Heijn (Appie Christmas 2018). En recentelijk nog een zilveren Effie voor de het reclamehondje Frekkel van de Staatloterij, die - zo gaat het gerucht - druk bezig met een nog ontroerendere opvolger.

Reclame voor reclame

Er wordt nog weleens gemopperd op reclame, maar niet met Kerst. Dan gaan creatieven los op hun grootste kunstwerken, zwijmelen kijkers bij de commercial breaks en vieren adverteerders hun resultaten. Uit een tweedaags kerstevent boeken ze soms wel 40% van hun jaaromzet. Betere reclame voor reclame is er niet. Emotie, creativiteit en zakendoen zijn even de beste vrienden. Sorry, ik schiet even vol.

Kerstcommercials 2019

In Nederland moeten de kerstcommercials nog een beetje op gang komen, maar in de UK is het inmiddels weer een groot Charles Dickens sharing & caring festival. Zelfs de zuinigste kruideniers pakken uit met uit met Game of Thrones-achtige commercials waarin twee minuten lang geen product te zien is. De vraag is of deze adverteerders de ‘first mover’ van de grote kerstfilm John Lewis ooit nog van de troon kunnen stoten. Na een uitstapje vorig jaar met celeb Elton John, "The Boy and the Piano," is de retailer weer favoriet met hun winnende combinatie van een kind, een geanimeerd dier (dit keer het draakje Edgar) en regisseur Dougal Wilson.

Tekst

Dick van der Lecq, Managing Director DDB Unlimited

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Adriaan Oomen
Lekker zwelgen! Vond ze vorig jaar wel wat beter, maar het blijft een plezier om te zien hoe creatieven helemaal los gaan op dit thema.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.