Kinderen als trendscout

Omdat ze veel meer dan hun ouders openstaan voor nieuwe producten, fungeren in de meeste gezinnen de kinderen als trendscouts, aldus het Münchener onderzoeksbureau Youngcom. Zeker waar het frisdranken, kant-en-klaarmaaltijden, kleding en vakantiereizen betreft blijken de kids een grote stem in het kapittel te hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waar volwassenen nogal eens verkrampt reageren op nieuwe ontwikkelingen, zijn jongeren veel sneller gewonnen voor iets onbekends. Mits het aansluit bij hun leefwereld. Met die wetenschap zouden veel bedrijven hun voordeel kunnen doen, want wie de jeugd heeft, heeft de ouders. De meeste jongeren zijn zelf trouwens ook behoorlijk draagkrachtig: in twee jaar tijd stegen de totale uitgaven van Duitse kinderen met maar liefst 24 procent naar een bedrag van ruim twintig miljard euro! Dat geld gaat voornamelijk op aan snoep en ijs (voor de zes- tot twaalfjarigen), respectievelijk tijdschriften, cd’s, uitgaan en bioscoopbezoek (voor de dertien- tot negentienjarigen).

En hoe breng je die producten aan de (jonge) man of vrouw? Ook daar is onderzoek naar gedaan. Crossmedia-marketing blijkt ook hier het toverwoord. Adverteren via de combinatie van gedrukte media, radio en tv, internet en live events werkt het beste, menen de onderzoekers. Daarbij natuurlijk wel letten op de leeftijd en de sekse van de doelgroep: de kleintjes lezen vooral stripbladen en kijken naar kinderprogramma’s, ouderen hebben een voorkeur voor soaps (meisjes) en sitcoms en cartoons (jongens), maar zijn in het algemeen het beste te bereiken met reclame op internet.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie