Premium

Must read. Must see. Must do.

Adformatie selecteert de beste boeken en films, de leukste podcasts, de interessantste (digitale) evenementen en tentoonstellingen.

Must Read

Advertentie
advertisement
Hidden Persuasion - Andrews, Van Leeuwen, Van Baaren

Hidden Persuasion analyseert reclame die verder gaat dan de overtuigingskracht van de beeldtaal zelf. Het verklaart de psychologie achter 33 effectieve beïnvloedingstechnieken bij visuele overreding en hoe deze toe te passen. De technieken variëren van het beïnvloeden van essentiële zaken tot meer obscure en verraderlijke. ‘Geschikt voor iedereen die iets te maken heeft met visuele verleiding: reclame, marketing en communicatiestudenten, communicatieprofessionals, marketeers, webdesigners en webshop-eigenaren. Het boek leest helder, is goed vormgegeven en komt met relevante ‘to the point’-voorbeelden uit de reclame.’

Verkrijgbaar bij o.a. Bol.com, De Slegte en BookSpot
ISBN:
9781610392761 

How To Be An Antiracist - Ibram X. Kendi

De verkoop van boeken over ras en (anti)racisme is de afgelopen maand door het dak gegaan. Op de bestsellerlijst van de New York Times gaan negen van de tien boeken over het onderwerp. ‘How to Be an Antiracist’ van Ibram X. Kendi is daar één van. In dit diep empathische boek laat de directeur van het Antiracism Research and Policy Center zien dat als het gaat om racisme, neutraliteit geen optie is: totdat we onderdeel worden van de oplossing, kunnen we alleen deel uitmaken van het probleem. Dinesh Sonak, Managing Director van ADCN, de Nederlandse club voor creativiteit, zei over het boek: ‘Ik bestel het liefst duizend exemplaren om uit te delen aan alle industry leaders. Marketing en communicatie dragen bij aan beeldvorming, cultuur en gedragsverandering in de samenleving. Dat geeft verantwoordelijkheid, maar wij nemen die niet of onvoldoende. Er is radicale actie nodig.’ Lezen dus, dat boek.

Verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon
ISBN: 9780525509288

Hoe verzinnen ze het? - Jaap Toorenaar

Ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames vertellen in het boek van Jaap Toorenaar over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. 'Hoe verzinnen ze het? De acht lessen voor onvergetelijke reclames biedt de lezer waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een unieke kijk achter de schermen van de reclamewereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden?'

Liever de samenvatting lezen? Dat kan hier.

Verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon
ISBN: 9789492493484

Must Do

The Upside Down van Anna Nooshin

In Amsterdam is het grootste Instagrammuseum van Europa geopend. Het museum, The Upside Down, is een initiatief van influencer, model en presentatrice Anna Nooshin. Het doel van de 1500 m2 grote belevingslocatie met 25 kamers en decors is om een inspirerende ervaring te bieden aan content creators. De kamers van de interactieve venue zijn volgens mede-initiatiefnemer Hans Plesman zo ingericht dat ze een huiskamergevoel oproepen. Zo moeten ze de zintuigen en ambitie prikkelen en ruimte bieden voor zelfexpressie. 

De oprichters leggen uit dat de The Upside Down een mix is tussen een museum, een amusementspark en een nachtclub - met allemaal perfecte achtergronden - afgemaakt met een snufje magic mushroom. Deze ultieme Nederlandse Instagram-ervaring moet zo de grenzen van de creativiteit te verleggen. Daartoe zijn er bijvoorbeeld een Mondriaan room, een Pool room met 81.286 ballen om in te duiken en een Club. Een lunchcafé en een shop zijn er uiteraard ook te vinden. 

The Upside Down, Europaboulevard 5, Amsterdam. Dagelijks geopend. Tickets: € 24,95. www.the-upsidedown.com.

World Press Photo 2020

Traditiegetrouw is in De Nieuwe Kerk in Amsterdam sinds 1 juni de tentoonstelling van de World Press Photo te bewonderen. De winnaar van de World Press Photo 2020 is de foto Straight Voice van de Japanse fotograaf Yasuyoshi Chiba. De foto toont een jonge Soedanese man, wiens gezicht wordt verlicht door mobiele telefoons, die tijdens een stroomuitval in Khartoem met anderen demonstreert voor een burgerregering in Soedan.

De tentoonstelling is aangepast aan de coronamaatregelen, zodat bezoekers op een veilige manier de ruim 150 bekroonde beelden uit de internationale persfotografiewedstrijd kunnen bekijken. Zo kunnen bezoekers door middel van een speciale eenrichtingsroute, gemarkeerde kijkvakken en een passeerstraat 1,5 meter afstand houden.

World Press Photo 2020, van 1 juni 2020 t/m 29 november 2020 | di - zo 10 - 17 uur. Tickets zijn alleen online beschikbaar. 

'Destroy my Face' - Erik Kessels

‘Destroy my Face’ van de Nederlandse kunstenaar Erik Kessels (1966) toont op de Bredase skatebaan  Skatepark Pier15 archetypische gezichten van cosmetische chirurgie. Skaters hebben zeven weken lang de mogelijkheid te interveniëren in deze beelden. Zo makkelijk als de gezichten ooit mooi gemaakt zijn, zo gemakkelijk worden ze ook weer vernietigd. 

De samenleving lijkt alleen gericht te zijn op consumptie, of beter gezegd overconsumptie. We consumeren foto’s zoals we fast food consumeren: massaal en we verorberen ze argeloos. En zo als ons voedsel gemaakt is om er perfect uit te zien en de voedingswaarde zelf minimaal is, zo kunnen we de lijn doortrekken naar hoe we onszelf online presenteren. Insta-perfect is de norm geworden in plaats van de uitzondering. Deze individuele online propaganda wordt vaak offline doorgevoerd.

‘In dit kader is cosmetische chirurgie heel gewoon geworden en wordt algemeen geaccepteerd. Maar hierin schuilt ook het gevaar dat er een overvloed aan operaties uitgevoerd wordt die leiden tot misvorming en de persoon veranderen in een monster’, stelt Kessels

BredaPhoto 2020, Pier15, Skatepark & Resort, Veilingkade 12, Openingstijden: 10.00 uur - 17.00 uur. Toegang is gratis. 

Must See/Listen

VR-film Traveling While Black

In de VR-film ‘Traveling While Black’, van de gelauwerde documentairemaker en Oscarwinnaar Roger Ross Williams, bevind je je als kijker in een restaurant voor zwarte reizigers in het zuiden van de Verenigde Staten. De korte film is net als de Oscarwinnende Hollywoodfilm Green Book gebaseerd op The Negro Motorist Green Book, een reisgids met daarin restaurants, hotels en benzinestations. 'VR is een geweldige empathiemachine, maar het is daardoor, en dat had ik niet verwacht, ook een middel voor sociale rechtvaardigheid', zegt Williams in dit interview met NRC Handelsblad.

Te zien in Eye Amsterdam van 16 juli t/m 5 augustus 2020. Duur: 20 minuten. Een kaartje kost 9,50 euro. De trailer kun je hier bekijken. 

The beautiful princess of never come true - John Lester

In het kader van de Pride week: Singer-songwriter John Lester schreef een ontroerend nummer geïnspireerd door zijn eigen zoon, Aaron: een non-conformist die graag jurken draagt. Het lied spreekt de wens uit voor een meer open, accepterende en liefdevolle samenleving waarin jongens vrij zijn om desgewenst een jurk aan te doen. 

Er is onlangs een nieuwe video (kijken!) uitgebracht voor het nummer, geregisseerd door Sandrine le Goff, partner bij Cloudfactory. De video toont een poëtische reis van kind tot adolescent met alle onschuld, plezier, vragen en onzekerheden van dien. De tekst dwingt de luisteraar diepgewortelde genderovertuigingen opnieuw tegen het licht te houden. Regisseur Le Goff was hierdoor geïntrigeerd en wil met haar clip mensen inspireren anderen te accepteren zoals ze zijn. Een sterk staaltje creatie-voor-engagement.

Een podcast over media - Klopping en Pfauth

Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth zijn al jaren bevriend en praten ook al jaren op deze manier over de media. Klöpping is oprichter van Blendle, dat sinds deze week in handen is van het Franse Cafeyn. 
Pfauth is ceo van De Correspondent. De twee besloten hun kroegpraat op te nemen. In de podcast bespreken ze het toekomstscenario van het Nederlandse medialandschap. Want dat wordt steeds Amerikaanser, stellen de twee. 'Miljoenen Nederlanders beginnen hun dag op Facebook. Steeds meer van het online advertentiegeld (denk aan mobiel) gaat naar Google en Facebook. En nu zetten die bedrijven, plus Twitter, ook nog de eerste stappen richting televisie. Wat gaan we daar in Nederland van merken?'

Luisteren? Dat doe je hier.

Ook iets gezien/gelezen/gehoord? Mail ons dan!

Adformatie selecteert iedere maand de beste boeken, de meest boeiende films en de interessantste evenementen op het gebied van marketing, media, communicatie en creatie. Heb jij ook iets gezien/gelezen/gehoord dat je wereldkundig wil maken? Stuur ons dan even een mailtje met jouw gouden tip.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie