Nederland grootste niet-Angelsaksische deelnemer SXSW

Digital agency Tam Tam ‘stuurt’ 88 medewerkers naar SXSW in Austin.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is weer zo ver. Op 7 maart begint officieel ‘South by Southwest’ () het grote multimediale festival in Austin, Texas. Het evenement dat voor altijd bekend is als ‘het festival waar Twitter en Foursquare zich voor het eerst presenteerden’. SXSW is een film-, muziek- en interactive festival dat jaarlijks meer dan 70.000 mensen weet te trekken. Alleen het Interactive-deel heeft al meer dan 25.000 deelnemers. 

Twee jaar geleden was ik er voor het eerst. Grote verhalen gehoord, en vol verwachting trok ik de eerste dag naar het Convention Center in Austin. Het was een grote teleurstelling: het regende, het Convention Center was vooral druk en chaotisch, een beetje muf van alle natte mensen en niets straalde ook maar enig festivalgevoel uit.

Dat veranderde echter allemaal toen de zon begon te schijnen. In no time waren de straten veranderd in openluchtrestaurants, bars, muziekpodia, meet-ups en pop-up stores. De sfeer was uiterst relaxed, en heel het centrum van Austin was opeens 

Dutch Fellows
Nú begreep ik wat er zo bijzonder was: de mix van innovatie, enthousiasme, cultuur en goed eten en drinken, bij een temperatuur van 25 graden. En op elke straathoek een feest of een borrel. Letterlijk. Eén van die straathoeken was een bar die voor het hele festival afgehuurd was door de Amsterdam Fellows. Een poel van verderf, maar goed bezocht, door Nederlandse zowel als buitenlandse bezoekers. Een soort Holland Heineken House. Dit jaar zijn ze er weer. Bigger en better than before: , DutchCulture, , en alles verzameld in de Dutch Base, een bar op Rainier Street.

Het Topteam Creatieve Industrie heeft SXSW verkozen tot strategische beurs en een coalitie van Nederlandse organisaties uit de muziek, creatieve industrie en het bedrijfsleven heeft in samenwerking met de organisatoren van SXSW een Nederlands programma samengesteld onder de naam DutchToday. In de Dutch Base vinden daarbij tal van activiteiten plaats waaronder optredens, matchmakings, interviews en webcasts.

 Hollands feestje

Dat hele SXSW lijkt overigens wel een Hollands feestje. In aantallen deelnemers neemt Nederland, met 323 officiële inschrijvingen, de vijfde plaats in. We moeten alleen de VS, Groot-Brittannië, Canada en Australië voor laten gaan. Duitsland zijn we dit jaar ook voorbij gegaan. De Duitse delegatie telt nu 286 deelnemers en – ter vergelijking - de Belgen komen met achttien deelnemers.

88 Tammo’s

De Nederlandse deelname is dit jaar ongeveer de helft hoger dan vorig jaar, en dat komt bijna geheel op rekening van één bedrijf. , digital agency uit uit Delft en Amsterdam, bezoekt Austin dit jaar met maar liefst 88 mensen! Ja, 88, u leest het goed. Op een totaal van zo’n 105 medewerkers.

Paul Manuel, directeur en oprichter van Tam Tam


Directeur Paul Manuel bezocht afgelopen jaar voor het eerst SXSW en was meteen verkocht: "SXSW is zo’n inspirerend festival, ik vond dat daar meer ‘Tammo’s’ van zouden moeten kunnen leren. Vooral omdat van de opgedane kennis en inspiratie uiteindelijk ook onze klanten profiteren."

Maar met een vliegticketprijs van zo’n 800 euro, en een toegangstarief van nog eens 800 euro loopt dat aardig op. “We zijn niet voor niets een creatief bureau. Dit vroeg inderdaad om een creatieve oplossing, en waar een wil is, is een weg. We hebben een en ander gecombineerd, uiteenlopend van opleidingsbudgetten, de pot voor het personeelsfeest, en een eigen bijdrage van de deelnemers in de vorm van een aantal vakantiedagen. Vervolgens was het nog een heel logistiek traject om alles te regelen. Met name het hotel bleek lastig, maar uiteindelijk bleken we nog in het centrum een compleet hostel voor Tam Tam te kunnen afhuren. Ik ben ook wel trots: Tam Tam neemt SXSW gewoon over komende week. En aangezien velen van ons ook bloggen zal het zeker niet onopgemerkt blijven."

Op Adformatie en MarketingOnline zullen de komende week van diverse mensen van Tam Tam, maar ook Antoinette Hoes (DDB & Tribal) Paulo Martorino en John Meulemans (3SixtyFive) en ikzelf blogs en verslagen van SXSW te vinden zijn. 

 

 

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie