NRC heeft geen eigenaarsprobleem

Lezers, onder aanvoering van de usual suspects, willen de NRC kopen van Egeria. Dat veronderstelt dat de eigenaar hét probleem is van NRC. Niets is minder waar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lezers die ondernemers worden, door gezamenlijk hun geliefde uitgeverij te kopen. Het is zo’n mooi . Ik moet er bijna van huilen. Maar het is niks en het wordt niks.

Ik ben de eerste om toe te geven dat het uitgeven van een journalistiek product als een krant een andere onderneming is dan het produceren en verhandelen van autobanden. Maar in the end is media-exploitatie ook weer niet zó anders dat je het eigendom maar moet verdelen onder lezers.

De huidige lezers en initiatiefnemers van  zijn geen ondernemers. Ze zijn lezers. Ze overzien niet wat er komt kijken op het moment dat NRC verlies gaat lijden. En dat gaat gebeuren. Dan moeten ze bijstorten. Vergaderen. Ze moeten boos worden op de hoofdredacteur, de uitgever. Dat is een recept voor chaos en vele vermakelijke avonden in hoofdstedelijke etablissementen. (Niet in NRC Café natuurlijk, want dan moet iedereen zo lang wachten op bediening dat het tot vechtpartijen komt en de politie moet ingrijpen.)

Ondernemende uitgever
Egeria is níet het probleem van NRC. Als er al een probleem ligt, ligt dat op redactioneel niveau en op het niveau van de contacten met de advertentiemarkt. Gewone operationele zaken dus. Daar kun je als eigenaar heel lang boos op worden. Maar op zeker moment wil je van de rommel en de ergernis af. Dan begint de zoektocht naar een nieuwe eigenaar. Hopelijk een echte ondernemende uitgever. Dan heb je een paar (bekende) smaken. De lezer/eigenaar-optie is geen serieus te nemen alternatief.

Nieuwsuitgeverijen moeten in eigendom zijn van bevlogen ondernemers. Daar kun je het bij tijd en wijle mee oneens zijn. Maar dat is de enige vorm die werkt. Of die uitgever/ondernemer nu Jeff Bezos heet of Christian van Thillo of de familie Van Puijenbroek. Zij weten dat het exploiteren van een nieuwsuitgeverij vooral veel geld kost en soms een beetje geld oplevert. Maar lezers weten als eigenaren totaal niet waar ze in stappen. Het zijn dromers. Domme dromers.

Laat het exploiteren van een mooi merk over aan redacteuren en lezers en het merk is in no time stuk. Dus doe het niet: tenzij geruzie en gemodder in de grachtengordel jullie doel is. Stop met die onzin nu het nog kan. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie