Volgens het Ernst & Young onderzoek staat bij 73 procent van de ondervraagdeinternationale ondernemingen het onderwerp MVO hoog op de bestuurlijkeagenda, terwijl 94 procent van de ondervraagden ervan overtuigd is dat hetontwikkelen en implementeren van een MVO-strategie zakelijke voordelen voorhun onderneming kan opleveren. Desondanks is slechts 11 procent hierdaadwerkelijk actief mee bezig.
Een van de belangrijkste redenen voor ondernemingen om meer aandacht tewillen besteden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid is volgens hetonderzoek de toegenomen bewustwording voor de rol van stakeholders zoalsmedewerkers, klanten en investeerders. ‘Werken volgens de principesvan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is heden ten dage een van debeslissende factoren voor stakeholders in hun keuze voor een bepaaldeonderneming’, aldus Nancy Kamp, senior manager bij het DirectoraatVaktechniek van Ernst & Young.
Ondernemingen moeten echter een groot aantal barrieres slechten om MVOnaadloos onderdeel van hun bedrijfsvoering te laten zijn. Kamp: ‘Hetin- en externe gedrag van een onderneming bepaalt in zeer sterke mate hetvertrouwen dat stakeholders in een onderneming hebben. Om dat gedrag goed tekunnen doorgronden is de vraag bij stakeholders naar transparantie enopenheid sterk toegenomen. Het gevolg hiervan is dat ondernemingen nietalleen bezig moeten zijn met het inbedden van MVO-strategieën in hunbedrijfsvoering om zo aan de wensen van stakeholders tegemoet te komen, zemoeten ook balans brengen in hun huidige en gewenste MVO imago door hieroverin voldoende mate extern te rapporteren. Dat vergt flink wat inspanning.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!