Premium

Boyo Frederix wint 2 VES Awards en deelt zijn inspiratie

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Boyo Frederix van Postoffice Amsterdam.

Boyo Frederix

Deze week is Boyo Frederix, Head of Visual Effects bij Postoffice Amsterdam, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Boyo won afgelopen woensdagavond 2 Visual Effects Society (VES) Awards in Los Angeles, dé prijs in de postproductiewereld, in dezelfde zaal waar de Golden Globes worden uitgereikt en Ricky Gervais Hollywood onlangs nog 'n ongenadige oorwassing gaf. Hij won de awards voor Hennessy, The Seven Worlds, waar hij nog aan meewerkte bij MPC Londen voordat hij afgelopen zomer partner werd bij Postoffice Amsterdam - in de categorieën Outstanding Visual Effects in a Commercial en Outstanding Compositing in a Commercial. Hij was ook tweemaal genomineerd voor BMW, Legend.

Boyo over zijn week: 'Mijn keuzes deze week zijn gebaseerd op mensen of dingen die mij de afgelopen jaren hebben geïnspireerd in verschillende fases van mijn leven - noem het scharniermomenten. Van redenen tot het kiezen van een bepaald studiepad tot creatieve inspiratiebronnen later in mijn carrière. Het mooie is dat inspiratie soms van de gekste plekken kan komen.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. Sir Ridley Scott

'Ridley Scott is een grote inspiratiebron voor mij. Een van origine reclameregisseur die later films is gaan maken. En niet zomaar films! Films met vaak zeer mooie art direction en visual effects. Hij brak door met de film Alien, die 40 jaar later nog steeds geweldig is om te zien. Daarna maakte hij Blade Runner in 1982, een film die zijn tijd ver vooruit was en dus niet begrepen werd door de studio's. Hierdoor is niet zijn eigen versie in de bioscoop verschenen en was het een commerciële flop. Pas in 2007 heeft hij zijn eigen "final cut" kunnen uitbrengen en inmiddels staat Blade Runner te boek als een cult-klassieker. In de jaren daarna heeft hij vele films gemaakt in uiteenlopende stijlen waarvan de bekendste waarschijnlijk Gladiator is. Dit was een mijlpaal in de geschiedenis van VFX en won daar ook de Oscar voor. Virtueel Rome nabouwen en duizenden toeschouwers in bewegende shots was "unprecedented". Elke VFX artist kent deze film en weet wat het heeft betekend voor onze industrie.

Het was daarom ook geweldig dat ik iets meer dan een jaar geleden, toen ik nog bij MPC in Londen zat, werd gevraagd om VFX supervisor te zijn voor Ridley Scotts eerste commercial sinds 15 jaar. Hij (inmiddels 82 jaar oud) ging een commercial maken voor cognac-merk Hennessy en de film zou een visuele reis worden door zeven werelden, gebaseerd op verschillende smaken die Hennessy bevat.

Een commercial van 4 minuten waar 7 werelden verkend worden. Voor veel shots had hij een duidelijke visie, maar het gebeurde ook vaak dat hij ideeën van mij of mijn team graag ter harte nam. We gingen dan samen brainstormen over hoe we een shot of scène naar een nog hoger niveau konden tillen. Tijdens deze sessies die we 1 of 2 keer per week hadden tekende hij talloze storyboards en heb ik immens veel geleerd over art direction en regie. Het was soms bijna meer als het maken van een film dan een commercial. We hadden een team van meer dan 60 mensen verdeeld over Londen, India en Los Angeles waardoor we 24 uur per dag door konden met het ontwikkelen van deze unieke commercial. Het was de meest inspirerende reclameproductie waar ik ooit aan heb gewerkt.'

Advertentie
advertisement
BMW, Legend

2. Het Dierenrijk

'De natuur blijft altijd een geweldige inspiratiebron. Er zijn zo veel voorbeelden van beesten met de meest bizarre verschijningen. Het mooie hieraan is dat hun uiterlijk meestal ook nog eens een doel dient. De natuur evolueert zelden willekeurig. De kleur van een vleugel, de vorm van een snavel of de structuur van een vacht. Deze zijn over duizenden jaren geëvolueerd ter bescherming tegen vijanden, om beter bij eten te kunnen of om bijvoorbeeld warm te blijven tijdens verschillende seizoenen.

Als 3D-artiest is het geweldig om dieren of andere karakters te ontwerpen voor films of commercials - dit is dan ook een van de specialiteiten van Postoffice Amsterdam. We hebben altijd meerdere projecten met CGI-karakters tegelijk lopen en hierbij denken we dus niet alleen aan een leuk uiterlijk, maar kijken we verder naar waar dit uiterlijk vandaan komt; waarom is het zo geëvolueerd, wat is de leefomgeving? Dit alles kan details meebrengen die een rijker personage opleveren.

Naar de bewegingen van dieren kan ik uren kijken, soms kom je bijna menselijke trekjes tegen in exotische dieren. Voor onze CGI-dieren kijken we heel veel materiaal om kleine trekjes te vinden die een diepere laag geven aan de bewegingen. "Our Planet" op Netflix is bijvoorbeeld een mooie documentaire; alle details komen prachtig uit in 4K beelden met uiteraard David Attenborough achter de microfoon. En Facebook-pagina's als The Fabulous Weird Trotters zijn ook leuk om te volgen. Vaak is de natuur bizarder dan je zelf zou kunnen bedenken en blijft ze een onuitputbare bron van inspiratie.'

Beeld: An octopus with a see-through head has been captured on camera by curious photographer Wu Yung-sen, 42, who was exploring in the sea of Anilo, Philippines, when he stumbled across the unusual-looking mollusc.

Octopus met doorzichtige kop
Octopus met doorzichtige kop

3. Zo groot mogelijke digitale werelden creëren

'Ik weet niet of het ook een Nederlands woord is, maar proceduralism is hot op dit moment. In de VFK-wereld is dit het genereren van originele data/content met behulp van algoritmes. Door verschillende inputs door deze algoritmes te halen is er een oneindige hoeveelheid originele content te creëren.

Een leuk voorbeeld hiervan is de "demo scene", een subcultuur binnen de programmeurswereld. Het doel is om met een maximum van bijvoorbeeld 4Kb zo groot mogelijke digitale werelden te creëren. Allemaal gebaseerd op code. Zo krijg je geweldige beelden die met traditionele manieren vele gigabytes en uren zouden kosten om te maken.

De laatste tijd wordt het traditionele coden vervangen door visueel programmeren, waarbij je dus niet meer elk woord code hoeft te typen. Zelfs artists zonder programmeerkennis kunnen met dit soort programma's werken. Hét programma hiervoor op dit moment is Houdini. Een 3D-programma dat vanaf de grond af is opgezet op een procedurele wijze. Erg handig voor de reclamewereld waar elke dag wijzigingen kunnen komen. Met Houdini zijn we veel flexibeler dan voorheen.'

Bekijk hier Thom Yorke's recente videoclip "Last I Heard (…He Was Circling The Drain)", die mede to stand is gekomen met Houdini.

4. The Matrix / The Lord of the Rings

'Deze 2 films zijn al 20 jaar een inspiratie voor mij. Dit zijn de films waarom ik gekozen heb voor dit vak. De films zijn totaal anders qua stijl, maar bevatten beide baanbrekende VFX.

Toen ik nog op de middelbare school zat keek ik de making of van LOTR en bleef de beelden pauzeren om uit te zoeken welke software ze ervoor gebruikten. Toen heb ik snel deze software gedownload en begon het leren, leren, leren. Vooral Gollum was een doorbraak. Nooit eerder was een 3D-karakter zo'n groot onderdeel van een cast en kon je echt meeleven met zo "iemand". Het was een combinatie van een gedetailleerd model, motion capture animatie, voice acting, alles. Alles op het hoogste niveau voor die tijd. Het feit dat je alles wat je kon bedenken kon maken en tot leven wekken, sprak me zo aan.

Ook de grote veldslagen waren een grote innovatie. Hiervoor heeft WETA, de visual effects studio van regisseur Peter Jackson, de eigen software "Massive" geprogrammeerd. Met deze software kan je duizenden soldaten maken die echt nadenken en zelf beslissingen maken. Zo kreeg je de realistische vechtscènes tussen grote legers.

Bij The Matrix waren het vooral de vechtscènes die de VFX tot het uiterste pushte. Zo is er een scène met honderden agent Smiths in één van de vervolgen. Hierbij is veel gebruik gemaakt van digi-doubles en wordt er continu gewisseld tussen digitaal en echt gefilmd materiaal. Dat was te gek.'

Gollum
Gollum

5. Santa Monica - Venice

'Gisteren was ik in Santa Monica, een buurt in Los Angeles. Vanaf daar reed ik op de fiets richting Venice. Een kort stukje fietsen. Maar wel een 20 minuten durende ervaring langs de meest authentieke, creatieve, gekke en inspirerende mensen die ik ooit gezien heb. Alle clichés komen hier voorbij, maar het voelt authentiek. Dit stukje LA lijkt vastgevroren in de jaren '90. Een groepje jongeren is aan het breakdancen, meisjes rijden op rollerblades met een boom-box op hun schouders, skateboarders gaan je links en rechts voorbij. Mensen hebben duidelijk geen cent te makken, maar ze kiezen ervoor om bijvoorbeeld lekker muziek te maken op straat voor een paar dollar, of schilderijen te maken die mensen voor 15 dollar kunnen kopen. Niemand zit met 9-to-5 stress en carrière-zorgen. Ze sparen niet voor een koophuis in een goede buurt. Ze zijn gewoon bezig met een goede tijd hebben... Oké, reality check: in werkelijkheid zijn ze natuurlijk ook gewoon bezig met overleven. In een stad als LA en land als de VS waar iedereen altijd maar moet presteren is het leven soms erg zwaar. Ik raad als zodanig ook niemand aan om dit pad te kiezen, maar de levendigheid inspireert mij toch enorm.'

Breakdancer langs het strand tussen Santa Monica en Venice Beach
Breakdancer langs het strand tussen Santa Monica en Venice Beach

Komende week is Mischa Rozema van The Panics, vorig jaar Grand Prix-winnaar bij de Lampen en dit jaar een van de jury presidents van de ADCN (in de categorie Craft – Animation/Motion & Visual Effects), curator van #RPOTDFAW.

*) Sinds 2018 vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds afgelopen jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl.

Boyo Frederix wint 2 VES Awards in Los Angeles
Boyo Frederix wint 2 VES Awards in Los Angeles
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie