Premium

Filmmaker Jasper Wolf: 'Onderzoek vormt gelukkig een dagelijks onderdeel van mijn werk'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal filmmaker/D.O.P. Jasper Wolf.

Jasper Wolf

Deze week was filmmaker, meervoudig Gouden Kalf-winnaar en commercial D.O.P. Jasper Wolf curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Wolf over zijn week: 'Als filmmaker en cinematographer/DP ben ik in zekere zin altijd op zoek naar inspiratie en onderzoek vormt gelukkig een dagelijks onderdeel van mijn werk. In het algemeen, maar ook specifiek per project – inspiratie delen en gedeeld krijgen. Nu en de komende tijd ben ik in Londen, in voorbereiding voor een nieuwe speelfilm van regisseur Guy Nattiv over Golda Meir, de vrouwelijke premier van Israël (gespeeld door Helen Mirren). De film speelt zich af in de jaren ‘70 rond het uitbreken van de Jom Kippoeroorlog. Kortom, ik zal met jullie 5 bijdragen vanuit Londen delen.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. ‘Titicut Follies is genadeloze impressie over gekwelde geesten in een ziekenhuis voor crimineel gestoorden’

'Ik bekijk op het moment opnieuw “Titicut Follies” van meester filmmaker Frederik Wiseman, niet bepaald een documentaire voor gevoelige zielen. Titicut Follies is een van Wiseman’s eerste films, een genadeloze impressie over gekwelde geesten in een ziekenhuis voor crimineel gestoorden, een film die lang verboden is geweest door de Amerikaanse autoriteiten.

Wiseman interesseert me door zijn visie, zijn eigen proces en zijn filosofie; hij is tevens een van de grondleggers van “direct cinema”. Ik bekijk zijn werk steeds opnieuw, omdat zijn vorm van observeren me altijd raakt. Zijn blik – het observeren van gedragingen, lichamelijkheid, fysiek en bestuderen van menselijkheid – is puur, niets ontziend, oordeel-loos en heeft daarmee goede bedoelingen.

Zijn films beklijven me altijd, ook “Welfare”, “Hospital” of eigenlijk welke van zijn films ook zijn indrukwekkend op menselijk vlak en als tijdsdocumenten. Ze doen me altijd nadenken over veranderend gedrag, manipulatie en oordeel naar en voor een camera; over wat werkelijkheid is en hoe we het weergeven.’

Bekijk de complete documentaire hier.

Still uit Titicut Follies
Still uit Titicut Follies

2. 'Ik hou ervan om zo onbevangen mogelijk een film in te gaan'

'Het London Film Festival was afgelopen week en ik zou het liefst de hele dag films hebben willen kijken. Donderdagavond hadden we tijd en hadden we kaartjes voor "Paris, 13th District". Ik had er nog niets over gelezen. Ik hou ervan om zo onbevangen mogelijk een film in te gaan. Dat is ook wat filmfestivals geweldig maakt.

We hadden ons graag laten verassen door een debuutfilm of een film uit een nog minder bekende hoek, maar de nieuwe film van Jacques Audiard, regisseur van onder ander "Un Prophète" en "De rouille et d'os", bood zich aan en die wilden we sowieso ook graag zien.

De film beviel en ik genoot, want knap gemaakt en eigen qua script en regie, de cast, in zwart-wit gedraaid, de muziek en het geluid intens en dragend. De volgende dag bij het ontbijt praatten we nog door, de film was goed blijven hangen en dat is wat een film-ervaring voor mij geslaagd maakt.'

Paris, 13th District
Paris, 13th District

3. Ryoji Ikeda - 'Onbevattelijk, maar prachtig en meeslepend'

'Op Ryoji Ikeda had ik me enorm verheugd, maar zijn overzichtsexpositie in 180 The Strand in Londen liep maar tot september, dus heb ik net gemist. Ikeda is visueel kunstenaar en elektronisch componist, experimenteel en onbevattelijk, maar prachtig en meeslepend.

Wat me dit wel brengt zijn twee andere exposities in 180 The Strand die ik nu ontdek en heel graag wil zien: "In Praise of Still Boys" van Julianknxx (zie hieronder) en "LUX: New Wave of Contemporary Art", een verzameling van 13 vooroplopende video- en multimedia-kunstenaars van dit moment. Daar verheug ik me dan nu op.

Zowel videokunst als elektronische muziek inspireren me vaak, juist door het associatieve. En hoe conceptueel ook: het raakt alleen als het werkt.'

Ryoji Ikeda
Ryoji Ikeda

4. Hardlopen

'Meer specifiek, hardlopen als moment om ideeën en plannen te overdenken is mijn volgende pic(k). Tegelijkertijd is buiten rennen op verschillende momenten, op nieuwe plekken en daarbij het zien van mensen, hun gedrag en bewegingen, én lichtval altijd enorm fijn. Dit is ook waarom ik zo hou van locatie filmen.

Maar goed, nu dus in het Regent’s Park in London. Ik denk na over de nieuwe film [Golda] en hoewel ik eigenlijk altijd in stilte ren, luister ik nu naar een afspeellijst. Onze First (assistant to the director) heeft een Spotify-lijst gedeeld van alle muziek die in het script vermeld staat. Muziek en geluid zijn een rode draad in mijn werk en altijd inspiratie om stemming, het moment, herinneringen en onbewuste op te roepen.

Muziek waar ik bijvoorbeeld rillingen en kippenvel van krijg, zijn de stem en muziek van Thom Yorke, Frank Ocean, The Blaze, en de filmmuziek van Mica en Hildur Guðnadóttir.'

7 Must-Hear Recordings by Hildur Guðnadóttir, Who Just Made History at the Oscars

De hardloopbaan in Regent's Park
De hardloopbaan in Regent's Park

5. 'Tot mijn 5de woonde ik in Nigeria'

‘Mijn laatste bijdrage vormen fotografie, fotografen, hun boeken en exposities. Ik ben een bewonderaar van fotografie, dat een grote liefde en een eindeloze bron van inspiratie voor mij is. Nu wil ik graag James Barnors retrospectief zien hier, in de Serpentine. Ik heb zijn boek “The Roadmaker” cadeau gekregen. Hoewel ik zijn werk al kende en bewonderde, realiseerde ik me bij dit boek pas hoeveel zijn werk me doet denken aan mijn vroegste jeugd. Tot mijn 5de woonde ik in Nigeria. James Barnor is overigens Ghanees en woont al heel lang in London.'

Uit James Barnor’s retrospectief The Roadmaker
Uit James Barnor’s retrospectief The Roadmaker
James Barnor’s retrospectief The Roadmaker
James Barnor’s retrospectief The Roadmaker

Komende week is Maud Klarenbeek, Managing Director North Six Nederland (North Six is een internationale productiemaatschappij), curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie