Premium

Marcel Alexander Wiebenga: 'Ik ben gek op underdogs'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Marcel Alexander Wiebenga (Howl en Ringo).

Marcel Alexander Wiebenga

Deze week was reclamemuziekspecialist Marcel Alexander Wiebenga, oprichter van Howl (Extremely On-Brand Music Consultancy) en Ringo.is ('a startup that drastically optimizes the music sync work flow'), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Wiebenga over zijn week: 'Het is een random collectie geworden van dingen die ik belangrijk, mooi, te gek of opmerkelijk vind zonder dat er één overkoepelend thema is. Het lijkt in die zin wel wat op mijn tweewekelijkse nieuwsbrief, met dat verschil dat mijn nieuwsbrief een bepaalde actualiteit heeft en deze verzameling daar geen last van heeft.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. MSCHF - het meest inspirerende marketingbureau nieuwe stijl

'MSCHF (spreek uit "mischief") is een Amerikaans kunstcollectief dat kunst in de breedst mogelijke zin van het woord produceert. Browser plug-ins om Netflix er als een conference call uit te laten zien, duivelse Nike sneakers met het bloed van Lil Nas X, een waterpijp vermomd als rubberen kip. Het kan niet op! MSCHF verknipte ook ooit een Damien Hirst “Spot Print”, om de stippen vervolgens los te verkopen alsmede het overgebleven stuk papier dat vol zat met gaten. En met veel winst, al was dat niet de opzet.

In mijn optiek is MSCHF het meest inspirerende marketingbureau nieuwe stijl. Werkelijk alles kan fungeren als medium. Analoog en digitaal worden met het grootste gemak ge- en verwisseld en met hun tweewekelijkse drops snappen ze niet alleen het belang van constante output, maar spelen ze ook met het contemporaine mode-idee van hypes.'

Nike sues MSCHF over Lil Nas X's "unauthorised" Satan Shoes

'Puff' the rubber chicken bong squeaks when you smoke it

When an Art Collective Cut Up a $30,000 Damien Hirst Spot Print, the Spots Sold Out. Now the Leftover Paper Just Sold Too—for $261,000

Advertentie
advertisement
De 'duivelse' Nike sneaker met het bloed van Lil Nas X
De 'duivelse' Nike sneaker met het bloed van Lil Nas X

2. Dictator, de TV-show - 'Mensen die de aansluiting missen zijn vatbaarder voor zogenaamde profeten'

'We leven in gespannen tijden. Althans, we leven eigenlijk altijd wel in gespannen tijden, alleen met terugwerkende kracht lijken de eerdere gespannen tijden allemaal heel overzichtelijk.

Deze specifieke gespannen tijden lijken zich te kenmerken door een steeds groter worden kloof tussen mensen met een hele hoop… en een hele hoop mensen die de aansluiting missen. Waarbij mensen die de aansluiting missen vatbaarder zijn voor zogenaamde profeten die oplossingen opdringen, dan wel de schuld en daarmee de verantwoordelijkheid verleggen.

In het real life sociale experiment Dictator, een TV-show van BNNVARA, laten de makers haarfijn de mechanismen zien die schuilgaan achter die processen. Extra relevant in deze tijd waarin mensen zijn gaan geloven in onmogelijke verklaringen voor zaken die onmogelijk te verklaren zijn.

En extra grappig wanneer de Dictator nietszeggende maar glimmende prijzen in de vorm van medailles en andere emblemen begint uit te delen, en de onderscheidenen zich ook verheven beginnen te gedragen. Art imitating life imitating art - of zoiets. Het leidt in ieder geval tot heel veel spanning.'

Het TV-programma Dictator
Het TV-programma Dictator

3. It's Always Sunny in Philadelphia - een serie die per seizoen beter en op een grappige manier naargeestiger wordt

'Als mensen mij vragen naar mij lievelings TV-serie hoef ik daar niet lang over na te denken: The Sopranos. Als mensen mij vragen naar mijn favoriete comedy-serie ook niet: Curb Your Enthusiasm. 

Als mensen mij vervolgens vragen naar mijn favoriete comedy-serie, die ze waarschijnlijk niet kennen, noem ik altijd graag het onvolprezen It’s Always Sunny in Philadelphia van de Amerikaanse televisiezender FX - de serie had ooit de werktitel “Jerks”. Vier vrienden (nou ja vrienden... lotgenoten) en Danny de Vito als mogelijke vader van twee van de vier runnen gezamenlijk een bar en werken het ene slechte idee na het andere slechte idee uit.

Grof, absurd en met een hoop geschreeuw. Afgewisseld met inhoudelijke maatschappijkritiek (als je er naar zoekt). Én de serie wordt per seizoen beter, met karakters die naargeestiger worden per aflevering.'

It's Always Sunny In Philadelphia
It's Always Sunny In Philadelphia

4. 'Weinigen zijn zo oprecht en underdog als Louis T. Hardin, ofwel Moondog'

'De eerste opdracht die wij als Howl hebben gedaan was via Halal voor Lynk & Co. Een Zweeds automerk dat stiekem geen automerk is, maar een mobiliteitsconcept dat kneiter-goed aanvoelt dat we graag minder willen hebben en meer willen doen. Voor de commercial hebben wij het nummer Lament I, "Bird's Lament" van Moondog gelicenseerd. Een nummer dat je wellicht in de vroege jaren ’00 hebt horen voorbijkomen in een remix van Mr. Scruff en op de soundtracks van Pineapple Express en The Big Lebowski

Ik ben gek op underdogs en oprecht authentieke personen en weinigen zijn zo oprecht en underdog als Louis T. Hardin ofwel Moondog. Op z’n 16de blind geworden door een ongeluk met een dynamietstaaf, dakloos in het New York van de jaren '50, '60 en '70 en verkleed als Viking, gedichten verkopend om z’n kostje bij elkaar te schrapen. Onderwijl componeerde Moondog muziek, op eigen gemaakte instrumenten en werd hij ergens door dat alles heen ontdekt door de toenmalige avant-garde beweging van NY.

Deze 3 minuten en 50 seconden durende mini-docu vertelt zijn verhaal kort en krachtig en laat zien waarom vreemde vogels zo fantastisch kunnen zijn: A Brief History of Moondog.'

Moondog: The vagabond who became a countercultural icon. The Viking of Sixth Avenue

Moondog
Moondog

5. 'Lateraal denken vormt de basis van creativiteit'

'Creativiteit. Ik heb zo nu en dan weleens moeite met deze term. In mijn optiek is het een dogmatisch catch all term geworden om een proces niet te hoeven deconstrueren. Ik geloof in ieder geval heilig dat mijn kant van de industrie, het functioneel contextualiseren van muziek bij bewegend beeld, veel meer te maken heeft met een craft dan met creativiteit. Iedereen heeft er zo z’n eigen gevoel bij wat creativiteit is. Wat mij ooit enorm heeft geraakt en de betekenis van creativiteit duidelijk maakte was dit raadsel:

Er zijn twee kamers. In de één hangt een lamp. In de andere kamer zitten enkel drie lichtknoppen. Nu moet je uitvinden welke van de lichtknoppen de lamp aanzet. Je mag de kamer met de lamp echter maar één keer betreden.

De oplossing zit erin dat een lamp naast licht ook warmte afgeeft. Die mogelijkheid om een extra dimensie te ontdekken, dat is in mijn optiek creativiteit, met als basis lateraal denken. De baas van het lateraal denken, Edward de Bono, deed in de jaren ’80 een uitermate leuke “Thinking Course” serie voor de PBS en de BBC. Een soort Bob Ross-reeks maar dan anders. Goed om raadsels op te lossen, en goed om campagnes en de bijbehorende muziek mee te verzinnen.'

Edward de Bono
Edward de Bono

Komende week is creatief ondernemer Ron Simpson curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie