Met animatie kun je iedere pixel in dienst stellen van het doel van de film (lees: klant), aldus Vincent Lammers

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt een vakgenoot naar inspiratie. Dit keer Vincent Lammers, CD/partner Ambassadors.

Vincent Lammers en D.O.P. Floris van der Lee

Deze week is Vincent Lammers, creatief directeur en partner van creative production studio Ambassadors en ADCN-bestuurslid, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Lammers: ‘Ik ga deze week terug naar mijn onmiskenbare liefde voor de krachtigste kunstvorm die er bestaat: animatie. Als creatief directeur bij Ambassadors ben ik tegenwoordig met meer verschillende typen projecten en mediums bezig, maar mijn grote liefde voor animatie zal altijd blijven bestaan. Daarin komt voor mij alles samen wat wij hier doen.

Ik merk dat bij ieder animatie-project dat wij doen er bij klanten nog steeds twijfel bestaat of het gaat werken; of mensen het geloven, of we in staat zullen zijn emotie over te brengen. Dit terwijl het bewijs er is: animatie werkt! Zowel emotioneel, als narratief en communicatief. Ik heb het al vaker gezegd: bij animatie kunnen we iedere pixel, ieder frame in dienst stellen van het verhaal en het doel van de film. Het is wat dat betreft de ultieme vertel-kunstvorm.

Animatie** is van nature ook een medium dat leunt op samenwerking, mede daarom is het zo op zijn plek bij Ambassadors. Iedereen doet mee, schrijvers, designers, componisten et cetera. Maar ik dwaal af… het is maandag, tijd voor mijn eerste keuze.'

Hier Lammers' 5 bijdragen:

1. 'Hayao Miyazaki was meer geïnteresseerd in hoe de uitvinder droomde dat ze zouden vliegen'

'De documentaire “The Kingdom of Dreams and Madness” over Studio Ghibli en meester filmmakers Hayao Miyazaki en Isao Takahata geeft een prachtig kijkje in de keuken bij een van de beste animatiestudio's in de wereld.

In een van de scènes in de film komt een animator aan het woord, die aan de film The Wind Rises werkt. Hij vertelt hoe hij de vliegtuigen in de film aan het animeren is, maar heeft er enige moeite mee, want Miyazaki wil ze op een manier laten vliegen die niet overeenkomt met hoe de vliegtuigen werkelijk vlogen. Hij grapt dat Miyazaki niet weet hoe ze werkelijk vlogen.

Een aantal scènes later kom Miyazaki zelf aan het woord. Hij vertelt dat hij dondersgoed weet dat zijn team denkt dat hij niet weet hoe de vliegtuigen vlogen. Hij is echter minder geïnteresseerd in hoe het echt was, maar meer in hoe de uitvinder droomde dat ze zouden vliegen.

Dit dus. Dit is animatie. Morgen meer :-)'

Advertentie
advertisement

2. 'Twee stippen op een rollende kubus en er is een karakter'

'Van de lange, emotionele speel films van Studio Ghibli naar de ogenschijnlijk simple animaties van de Italiaanse animator Lucas Zanotto. Met zijn ongeremde makersdrang en speelse, kleurrijke en (ogenschijnlijk) simpele stijl weet Lucas mij vaak te verassen. Neem mood-swings. Of twee stippen op een rollende kubus en er is een karakter. Ook dat is wat animatie kan als geen ander medium.'

3. 'Alberto Mielgo, een visual force of nature'

'We voegen een nieuwe smaak toe aan ons animatie-palet van deze week: Alberto Mielgo. Schilder, Regisseur, Artdirector. Een visual force of nature. Kwam op mijn radar jaren geleden door een "Beatles: Rock Band" trailer waar hij aan werkte.

Inmiddels maakt hij eigen korte films, was Visual Consultant op de weergaloze "Spider Man: Into the Spider Verse", won meerdere Emmy's voor zijn aflevering The Witness uit Love, Death & Robots en werkt nu aan zijn eigen speelfilm.

Animatie die niet so zeer op zoek is naar de realiteit, maar de pure, artistieke verbeelding van Mielgo is.'

Love, Death & Robots
Love, Death & Robots
Alberto Mielgo
Alberto Mielgo

4. 'De documentaire gaat over een speelfilm die uiteindelijk NIET gerealiseerd is in de visie die hij voor ogen had'

'Vandaag kies ik "Persistence of Vision", nog een documentaire over een meester-filmmaker. Ditmaal de dit jaar overleden Richard Williams.

Richard Williams was de man achter "Who Framed Roger Rabbit", werkte aan enorm veel commercials vanuit zijn studio in London en is bijna zijn volledige carrière bezig geweest met een speelfilm: "The Thief and the Cobbler". Deze speelfilm is echter nooit gerealiseerd in de visie die hij voor ogen had. Persistence of Vision gaat over de ontwikkeling van deze film, de verschillende tegenslagen en het uiteindelijke eindresultaat.

In de film praat Williams uitvoerig over zijn liefde voor het medium, waarom hij animatie interessanter vind dan live-action en zijn drang en ambitie om het medium naar een nieuw en hoger niveau te tillen.'

Uit Persistence of Vision
Uit Persistence of Vision

5. 'Ik kan er veel over zeggen, maar ik raad echt aan om ‘m gewoon te kijken'

'Als afsluiter deel ik graag de afstudeer film "The Stained Club" van de Franse animatieschool Supinfocom - van Mélanie Lopez, Simon Boucly, Marie Ciesielski, Alice Jaunet, Chan Stéphie Peang en Béatrice Viguier. Een film over Fin, die vlekken heeft op zijn lichaam.

Ik kan er veel over zeggen, maar ik raad echt aan om ‘m gewoon te kijken. Dit is een goed voorbeeld van een animatiefilm die een onderwerp aansnijdt dat doorgaans in live-action zou worden verbeeld, maar door de stijl, en manier van vertellen toch veel ruimte laat voor interpretatie.'

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

**) * Ambassadors maakte recent twee fraaie animaties voor Unox vegetarische worst en de ASN Bank.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie