Premium

Ambassadors begint live action-tak

Executive producer Sander Heeroma wordt bij creative production studio Ambassadors verantwoordelijk voor de nieuwe live action-tak.

Sander Heeroma, Halbo van der Klaauw en Vincent Lammers

Wat vormde de aanleiding voor jullie samengaan?

Vincent Lammers, creative director en partner van Ambassadors (tevens ADCN-bestuurslid): ‘We kenden Sander al langer, eerst uit z’n Caviar-tijd (Heeroma was medeoprichter van de internationale productiemaatschappij Caviar, red.) en de laatste jaren als onafhankelijk producer. Zo hebben we vorig jaar al een ingewikkelde klus voor Jaguar in Engeland met hem gedaan, waarbij VFX (onze expertise) en live-action (Sanders expertise) samenkwamen, en dat is heel goed bevallen. Sindsdien zijn we met elkaar in gesprek gegaan en gebleven.

‘Ons samengaan is een logisch gevolg van de markt, waarin live action en VFX dus steeds meer door elkaar heen lopen, maar vooral een gevolg van onze creatieve ambitie. We hebben naast VFX nog meer disciplines in huis, zoals animatie, editing, grading, muziek en sound design. Als je daar op de juiste, geïntegreerde manier live action aan toe kan voegen, geeft je dat meer mogelijkheden en komt dat het eindresultaat ten goede. Wij willen absoluut geen Jack of all trades, master of none zijn, maar master in iedere expertise én vooral master in het combineren van al die expertises.'

Halbo van der Klaauw, medeoprichter Ambassadors: ‘Sander heeft een ontzettend goede kijk op het vak, enorm veel ervaring en oog voor kwaliteit. Wat voor ons heel prettig is, is dat hij het geheel begrijpt en heel goed begrijpt dat het een consequenties heeft voor het ander. Hij kijkt van nature met een “geïntegreerde” bril naar producties.’

Heeroma, die ook partner wordt: ‘Waarom ik voor Ambassadors heb gekozen? Ik was al langer op zoek naar een manier om meer controle op het gehele maakproces te krijgen. Opdrachtgevers willen steeds meer deliverables in kortere tijd voor hetzelfde budget. Dan moet je slim produceren én meer grip krijgen op alle onderdelen – en dat kan hier. Daarnaast wilde ik me graag aansluiten bij een partij met creatief talent, jonge mensen en internationale ambities. En ik ken Halbo al heel lang, dat speelde ook een rol.’

Advertentie
advertisement
Sander Heeroma, Executive Producer Ambassadors
Sander Heeroma, Executive Producer Ambassadors

Als het allemaal zo logisch past, waarom nu pas deze move? MediaMonks heeft bijvoorbeeld al langer live action in huis (onder leiding van Heeroma’s vroegere zakenpartner bij Caviar, Jacques Vereecken).

Lammers: ‘Omdat we er nu klaar voor zijn. Omdat we live action op de juiste, kwalitatieve geïntegreerde manier willen kunnen aanbieden. Daar hadden we allebei onze tijd voor nodig, denk ik. We hadden ook een productiemaatschappij kunnen beginnen, met eigen regisseurs. Dat zou op zichzelf ongetwijfeld ook business hebben opgeleverd. Maar dat past niet bij onze multidisciplinaire filosofie; Ambassadors is gebouwd op samenwerken tussen verschillende craft-disciplines. We beginnen alleen iets nieuws als dat de bestaande disciplines iets oplevert en wij die “nieuwe” discipline met wat wij te bieden hebben, kunnen verrijken; dat is het uitgangspunt, dát is de meerwaarde.

‘En de industrie is er nu ook echt klaar voor, merken we. We zitten steeds vaker vanaf het begin aan tafel met de klant en andere makers. Zo hebben we op die manier bijvoorbeeld ook meegewerkt aan de nieuwe Frekkel voor Staatsloterij, Freddie de Egel, die gisteren uit is gekomen. Pink Rabbit was de productiepartner van TBWA\Neboko, maar van Ismael (de regisseur) tot de propbouwer en wij, alles en iedereen stond van begin tot eind in dienst van de kwaliteit van de commercial.’

Tot niet zo lang geleden belandden de problemen van de set vaak op ons bord. Dat was ook leuk hoor, om de “redder” te zijn, maar ik ben blij dat die tijd voorbij is’

Heeroma: ‘De aanpak wordt steeds meer “holistisch”. Vroeger had je creatie, de regisseur, productie en post – dat proces verliep lineair. Nu zijn alle makers er, zoals Vincent zegt, vanaf het begin bij. Ambassadors heeft die attitude van nature en daarmee nu een voorsprong.’

Van der Klaauw: ‘Het creatieve denk- en maakproces is veel opener geworden. Tot niet zo lang geleden belandden de problemen van de set vaak op ons bord en kregen we te horen: het budget is bijna op, maar fix het. Dat was ook leuk hoor, om de “redder” te zijn, maar ik ben blij dat die tijd voorbij is (lacht).’

Een minder zichtbare pijler van Ambassadors (dat naast een hoofdkantoor en kantoor op de gracht in Amsterdam ook een vestiging in New York heeft) is Cube, waarmee jullie direct voor internationale klanten als Booking.com, Uber en Philips werken. Wat doen jullie precies voor hen?

Van der Klaauw: ‘Cube komt uit ons Lab, dat onder leiding van Diederik Veelo staat. Technologie en innovatie is in ons vak heel belangrijk – daarom zien we het ook echt als een op zichzelf staande discipline. Want hoe meer gereedschap, hoe meer mogelijkheden je als “vakman of vakvrouw” hebt. Met Cube (een asset management and creative collaboration systeem) helpen we klanten om de steeds groter wordende hoeveelheid content snel te maken en te managen.’

Heeroma: ‘Ik had het net toch over al die deliverables, die klanten in toenemende mate willen? Daar gaat dit over, en over dynamic advertising. De productiekracht is enorm, maar ik zou een stap verder willen gaan, want de creatieve mogelijkheden met Cube zijn ook enorm: je kunt heel veel content voor verschillende kanalen creatief verrijken, tot op individueel niveau.’

Lammers: ‘Ik vind het wel belangrijk om hieraan toe te voegen dat wij niet de ambitie hebben om 100 of 1000 verschillende versies van iets gaan maken, alleen maar omdat het kan. Het wordt interessant als het qua idee, concept wel relevant is. Dat blijft leidend. Cube is een middel, maar wel een verdomd interessant middel.’

Met de nieuwe live action-tak en Cube flink in ontwikkeling, wat gloort er verder aan de horizon – welke andere expertise staat nog op jullie verlanglijstje?

Lammers: ‘Niet een specifiek. Ik wil vooral op steeds slimmere, effectieve en succesvolle wijze mooie dingen blijven maken. Ik heb het gevoel dat we steeds dichter bij het vuur komen – creatief gezien zelf meer aan het roer komen te staan. We doen het misschien niet op de makkelijkste manier, met alle disciplines die een eigen wil hebben, maar het is wel de mooiste manier; uiteindelijk levert het geheel meer op dan de som der delen.’

Heeroma: ‘Ambassadors begint een echte creative production studio te worden, met een hele duidelijke strategische focus: gericht op de behoefte van merken. Veel internationale craft huizen worden op het moment praktisch overgenomen door de streamers, zoals Netflix, Disney+ en HBO, en komen daarmee verder af te staan van dienstverlening aan bureaus en merken.'

Van der Klaauw: ‘Ik vond een multidisciplinaire aanpak 12 jaar geleden, toen we begonnen, al vanzelfsprekend. Maar ik heb het gevoel dat het nu echt in elkaar begint te vallen. Als ik in Amerika vertel dat we nu ook live-action doen, zie ik hun ogen oplichten.

En als je het hebt over wat er nog op mijn verlanglijstje staat: ik zag Diederik laatst op een internationaal podium vertellen over de mogelijkheden van Cube die eraan komen. Daar kreeg ik pijn van in mijn buik – in positieve zin dan hè.’

Halbo van der Klaauw, medeoprichter Ambassadors
Halbo van der Klaauw, medeoprichter Ambassadors
Vincent Lammers, creative director, partner Ambassadors (en ADCN-bestuurslid)
Vincent Lammers, creative director, partner Ambassadors (en ADCN-bestuurslid)
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie