Sharewire: “Je ziet vaak dat bestaande spelers mobiel meepikken, omdat daar groei in zit"

Mobile bureau Sharewire is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de mobiele markt met klanten als Randstad, iPhoneclub, Greetz en Pathé. Ik interviewde Oliver van Arkel (CCO) en Minco de Boer (COO, interim CEO) over de groei van hun bedrijf en hun visie op de mobiele markt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sharewire in korte tijd één van de grootste mobiele bureaus van Nederland geworden. Hoe hebben jullie de groei gerealiseerd?
Olivier van Arkel: “Als ik terug kijk naar de historie van Sharewire dan verbaas ik mij er altijd over dat wij vaak twee drie jaar te vroeg zijn met zaken. Dat is ook de kwaliteit van Ivo Wentholt die heel snel doorziet welke technische ontwikkelingen er zijn of komen en wat je daarmee zou kunnen doen. Sharewire was bijvoorbeeld met haar eigen content distributie platform 3 jaar eerder dan de App Store, wat eigenlijk ook een content distributie platform is. Uiteraard wil ik ons niet vergelijken met Apple, maar conceptueel is dat het wel hetzelfde. Bij de Pathé en Greetz apps, waarmee je ook kan betalen, kun je goed zien dat wij technisch hoogwaardige applicaties leveren. Het geeft goed weer dat we heel veel kennis hebben van de techniek. De belangrijkste stap van de afgelopen jaren is geweest dat is dat we deze zaken goed kunnen vertalen naar bepaalde marktsegmenten en bedrijven te laten begrijpen dat deze technieken voor hen iets kan betekenen op gebied van omzet, kosten of klanttevredenheid. Door het brengen van deze nieuwe technieken bij grote partijen, groei je als bedrijf mee. We hebben ervaren team van creatieven, developers en marketeers binnen onze organisatie om dit goed uit te rollen. Je kunt wel zeggen dat je grote klanten kan bedienen, maar je moet het ook doen. ”

Is Sharewire een mobile marketing bureau of een mobile development bureau?
Minco de Boer: “We zijn een bureau die business critical solutions levert aan klanten. We identificeren met de klant, waarom en hoe mobiel business critical zal zijn en vervolgens implementeren we dat op zo’n manier dat de klant zijn mobiele kanaal in lijn kan brengen met haar marketing- en bedrijfsstrategie. We kijken vanuit de strategie van de klant en vanuit de behoefte van zijn klant en passen onze specialistische kennis daar op toe om een concept te ontwikkelen, te implementeren en te activeren.”

Momenteel zijn er meer dan 200 bureau in Nederland die mobile websites en apps maken voor merken. Daarnaast zijn er ook steeds meer webbureaus en IT-consultancy bureaus zoals Ordina en Accenture die actief zijn in deze mobiele markt. De budgetten in de mobiele markt zijn echter nog relatief beperkt . Hoe denken jullie over het mobiele landschap in Nederland?
Olivier van Arkel: “Er zijn inderdaad veel spelers in deze markt. Wij zien naast de vele mobiele bureaus ook de webbureaus en System Integrators in de markt. Voordeel van de mobiele bureaus is dat wij heel goed naar de context van de gebruiker kijken en die ook goed begrijpen. Dat klikt als een open deur, maar voor veel bedrijven is dit echt nog een openbaring. Webbureaus kijken meer vanuit online. Dat komt vooral omdat ze gewend zijn om met grote schermen te werken, waar je heel veel content op kwijt kunt. Wij denken uit een klein schermpje, waar je alleen die content moet aanbieden, die de consument op dat moment wil hebben. System Integrators denken vanuit systeem integratie, de achterkant, en minder vanuit de gebruiker.”

Minco de Boer: “Je ziet vaak dat bestaande spelers denken dat ze mobiel ‘meepikken’ omdat ze zien dat daar groei in zit. Als ze het dan zelf gaan doen zie je dat hun bestaande paradigma als vertrekpunt worden genomen. Het mobiele kanaal wordt met hun bestaande kennis en manier van werken ingericht. Hierdoor kun je als aanbieder in meerdere sloten tegelijk lopen. Wanneer je bij mobiel niet primair vanuit de gebruiker denkt, kun je nooit een dienst leveren die de gebruiker meer dan 1 keer gebruikt. Wanneer je niet de ervaring hebt om al bij strategiefase hier kritisch met de klant naar te kijken, dan kun je nooit aan het einde van de rit iets goed opleveren.”

Brandmanagers en Marketingmanagers kijken vaak het liefst vanuit het merk. Om kritisch met de klant naar de strategie te kijken en deze mindset te veranderen moet je vaak op het hoogste niveau zitten. In hoeverre merken jullie dat communicatie-, media- en reclamebureaus deze belangrijke strategiën ook willen beïnvloeden of naar zich toe willen trekken?
Olivier van Arkel: “Wij komen ze niet vaak tegen. Wat wel opvalt is dat de marketing managers of multichannel verantwoordelijken donders goed weten dat mobiel enorm belangrijk wordt en ze zaken moeten doen met specialisten op dat gebied. Iedereen claimed een beetje het begrip mobiel, want het is een goede manier om bij bedrijven binnen te komen of te blijven. De echte specialistische kennis en trackrecord op gebied van mobiel ontbreekt vaak bij deze bureaus.”

Kun je dan mobiel wel in het gehele marketingspectrum goed integreren als dat zo gescheiden is?
Minco de Boer:“We zijn niet een bureau die er een wedstrijd van gaat maken wie de klant mag bedienen of wie het te zeggen heeft qua strategie. We staan gewoon altijd open voor andere bureaus die onze toegevoegde waarde op prijs kunnen stellen, want daarmee gaan we uit van onze kracht en dat is het beste voor de klant.”

Het Nederlandse AppMachine is net gelanceerd, waarmee je voor een paar honderd euro een app zelf kan maken. Zien jullie dit soort do-it-yourself app bedrijven als bedreiging voor Sharewire?
Olivier van Arkel: “Het laat goed zien dat er een brede behoefte is aan mobiele oplossingen voor een hele brede groep klanten van eenmanszaken tot grote multinationals. Veel bureaus kunnen bestaansrecht ontlenen uit deze groep. Ik denk dat ze daar wel in een behoefte voorzien voor partijen die snel een app willen lanceren voor een overzichtelijk bedrag. Ik denk echter dat de waaier groter is en er altijd klanten zullen zijn, die ook een gesprek willen hebben over een strategie-, concept- en development stuk.”

Icemobile heeft in 2008 voor Albert Heijn de Appie app ontwikkeld. In de app zie je goed de customer journey naar voren komen. De app biedt diverse features die gericht zijn op het voor, tijdens en na het boodschappen doen. Werken jullie ook met brand- en customer journeys bij het ontwikkelen van apps?
Olivier van Arkel: ”Ja, vrijwel altijd. We beginnen met een strategie fase, waarin we met de klant bespreken wat zij met mobiel willen bereiken en wat je doelgroep is (bv klanten, leveranciers over eigen medewerkers). Wanneer je uitkomt bij de doelgroep klanten, ga je op basis van de customer journey kijken hoe de doelgroep op welke manier content wil ontvangen of interactie wenst aan te gaan. Vanuit daar gaan we kijken wat een logische invulling zou zijn bij tablet- of een smartphone app. Het is de enige manier hoe je voor mobiel relevante toepassingen kan maken.”

Denken klanten al strategisch over mobiel na?
Olivier van Arkel: “Een tijdje geleden sprak je met programma managers online en nu praat je met multichannel managers en over een jaar zal je misschien met omnichannel manager spreken. Je merkt dus wel dat de meeste klanten ook mee ontwikkelen en ook op zo’n manier denken.”

Jullie werken als één van de weinige mobiele bureaus met een ISO normering. Werken met ISO kost vaak tijd en geld. Hoe belangrijk is dit ISO certificaat dat voor een klant?
Minco de Boer: “Voor een klant is het gewoon goed om te weten. Ik zal niet zeggen dat ISO ons onderscheidend vermogen is. Het is gewoon iets wat je op orde moet hebben en voor een klant fijn is om te weten. Net zoals voor een consument het fijn om te weten is dat er een airbag in een auto zit, maar hij koopt hem niet vanwege de airbag. Klantgerichtheid is iets wat klanten voelen; ISO is iets wat je volgens ons minimaal moet hebben. Een soort ‘Qualifier to play’.”

Het gehele interview is te lezen op

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie