Tracks & Sync of The Month: Juni

In samenwerking met Universal Music Group deelt Amp.Amsterdam maandelijks een nieuwe selectie van muziek die recent is uitgekomen.

Aan het begin van iedere maand werpen wij een (terug)blik op een aantal sync-friendly songs die de maand ervoor verschenen dan wel gesynct zijn. Sit back, relax & luister (of kijk) naar onze Tracks of the Month!

Instacart+

Song: Level Up
Artist: Ciara
Startdatum: 17 juni 2022

 

Het komt steeds vaker voor dat nummers een tweede populariteitsgolf meemaken dankzij een viral hype, gebruik in een campagne of een sync in een film of serie. Ciara’s ‘Level Up’ is weliswaar in 2018 al verschenen, maar heeft korter geleden weer heel wat nieuwe oren bereikt dankzij (tot nu toe) 2M+ creaties op TikTok, waarin een fragment van het lied te horen is. Soms wekt dit een kettingreactie op - de track is sinds vorige maand te horen in een nieuwe commercial van Instacart (een Amerikaanse bezorgservice voor boodschappen) en is momenteel het één-na-populairste lied van de Amerikaanse zangeres. Toeval? We think not!

‘Level Up’ bevat overigens samples van de Jersey Club remix van ‘We Are Young’. Dát lied komt oorspronkelijk af van de band ‘fun.’ en was eerder te horen onder de titel Chevy’s Stunt Anthem rondom de Super Bowl. Wie weet wat de volgende ‘Level Up’ campagne wordt…

Gorillaz - Cracker Island (feat. Thundercat)

Dat het soms helemaal niet uitmaakt wie er achter bepaalde muziek zit, is Gorillaz het “levende” bewijs van. Deze virtuele band uit de late jaren ‘90 had ondanks oorspronkelijke anonimiteit de ene na de andere hit, waarbij een aantal van ‘s werelds grootste platformen zelfs een podium boden aan Gorillaz’ aanstekelijke geluid. Zo is ‘Feel Good Inc.’ gebruikt in een commercial van Apple, heeft de hele virtuele formatie zelfs een rol gekregen in een campagne van Pandora en zijn de syncs in films en series niet op twee handen te tellen.

Op de single ‘Cracker Island’ is ook basgitarist en singer-songwriter Thundercat te horen. Deze GRAMMY-winnende muziekvirtuoos is ook goed bekend met de reclamewereld - het afgelopen jaar heeft hij voor Coca-Cola de originele Diet Coke jingle (1982) in een nieuw, ontspannen jasje gestoken.

Kernwoorden: elektronisch, edgy, tempo

Douwe Bob - Someone You Love

Sinds zijn doorbraak is Douwe Bob ook meermaals bij commercials betrokken geweest. In reclames van Prijsvrij Vakanties is bijvoorbeeld zowel zijn eigen muziek als een cover van ‘What A Wonderful World’ te horen geweest - die hij als gevolg hiervan uit heeft gebracht als full song. Zijn populaire single ‘Sweet Sunshine’ is juist weer gebruikt in de Albert Heijn zomercampagne van twee jaar geleden, waarin de artiest zelf ook nog een rolletje speelde. Zo zie je maar hoe belangrijk een perfecte match tussen beeld en geluid is - het effect werkt vaak beide kanten op!

Inmiddels is Douwe Bob ook een andere wereld aan het ontdekken: die van het vaderschap. In deze nieuwe rol liet hij zich inspireren en schreef speciaal voor zijn pasgeboren zoontje de recente single ‘Someone You Love’.

Kernwoorden: rustig, liefdevol, akoestisch

Calvin Harris, Dua Lipa, Young Thug - Potion

Wanneer drie muzikale wereldsterren samen een track uitbrengen, is een hit onvermijdelijk. Afzonderlijk hebben Calvin Harris, Dua Lipa en Young Thug niet alleen vele hits op hun namen staan, maar ook behoorlijk wat syncs.

Waar een link tussen muziek en mode voor de beeldschone zangeres/model Dua Lipa snel gemaakt is, ligt voor een gerenommeerde DJ als Calvin Harris een samenwerking met een “energiek” merk als Pepsi eerder voor de hand. Bij een jonge populaire rapper als Young Thug is een jong en opkomend bedrijf als Lyft dan juist weer een hele begrijpelijke match. Combineer alle kwaliteiten en persoonlijkheden en je hebt een ware triple threat als het aankomt op potentiële samenwerkingen. Voor ieder wat wils - the sky has no limit!

Kernwoorden: laid-back, groovy, catchy

Maggie Rogers - Want Want

Soms is een match “made in heaven”. Een voorbeeld van zo’n match is de samenwerking tussen de Amerikaanse singer-songwriter Maggie Rogers en The North Face in 2017. Haar single ‘Split Stones’ was geschreven tijdens (en geïnspireerd door) verschillende hikes, wat precies het concept en het gevoel was waar het outdoormerk naar op zoek was voor hun campagne. De perfecte connectie tussen het beeld en de muziek is terug te horen en zien in deze inspirerende commercial, waarin ook Rogers zelf in actie te zien is. 

De protegé van Pharrell Williams heeft recentelijk haar tweede studioalbum aangekondigd, waar ‘Want Want’ de tweede, opzwepende single van is.

Kernwoorden: inspirerend, road trip, optimistisch

Iedere week een selectie van 6 nieuwe tracks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de Amp.Amsterdam Tracks Of The Week mailing. Op zoek naar muziek voor je commercial of film? Neem dan eens een kijkje in UMPG Songs, de database van Universal Music Group.

Over Amp.Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →