Trends: van Know How naar Do How

  • Blog
  • 9 September 2013
  • Caroline van Beekhoff
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook in de toekomstindustrie draait het naast kennis steeds meer om kunde. Dit zie je niet alleen in Nederland maar overal, volgens CEO van het Duitse TrendOne en Foresight specialist bij het Finse Finpro. Hoe dit trend vertalen kan, komt aan bod tijdens , een co-working unconference over de toekomstindustrie: 'NOW NEW NEXT Building the future industry'. Beiden zijn betrokken bij dit event dat plaatsvindt op 11 november in Amsterdam.

Trends in de toekomstindustrie
In 2010 vond de eerste LaFutura bijeenkomst plaats, opgestart door Nils Müller. Hij is CEO en oprichter van TrendOne, een Duits bureau dat zich richt op internationale innovatie en microtrends. Nils: “Destijds was de toekomstindustrie nog onbekender en minder ontwikkeld dan nu. Wij wilden startten met de branche professionaliseren en gemeenschappelijke delers ontwikkelen.” Elk jaar volgde er een samenzijn, en in 2012 organiseerde Ulrika Björkstam, toekomstspecialist bij Finpro, dit in Helsinki.

Ook de toekomst- en trendindustrie zelf heeft te maken met trends. Socialisering is er zo een. Deze megatrend waarbij samenwerken en verbinden centraal staan, is tevens mooi terug te zien in LaFutura zelf. Het wordt niet voor niets een genoemd. Nils: “futurologen, scenarioplanners, trendspotters en andere toekomstwerkers vanuit alle kanten van de wereld komen samen en werken met zijn allen aan het creëren van een gemeenschappelijke taal en .” Het is een unconference, wat inhoudt dat er niet gezonden wordt via indrukwekkende presentaties, maar dat iedereen zelf zijn expertise en kennis inbrengt. Dit reflecteert een ander aspect van deze trend.

Humanisering en digitalisering
De mens centraal is een groeiende trend die Ulrika ziet. “Ik zie deze niet alleen bij onze B2C-klanten maar nu ook toenemen bij onze B2B-klanten. Dit betekent dat steeds breder wordt gerealiseerd dat wij mensen de verandering veroorzaken, en ook moeten veroorzaken. Dat alles draait om mensen. Dat je creatief en inventief moet zijn om mensen aan je te binden als klant en als werknemer. Dat je moet luisteren naar de vragen die mensen stellen en daarop antwoord geven.” Dat zie je dit jaar ook bij LaFutura 2013 terug waarbij aanbod en vraag samen worden gebracht tijdens het maken van de frameworks en het ontwikkelen van roadmaps en tools.

Digitalisering speelt ook een grote rol in de toekomstindustrie. Nils: “Software wordt ontwikkeld en gebruikt voor het analyseren van ‘Big Data’ en er wordt gewerkt met andere technische tools zoals automatic en semantisch trendspotten. Je ziet daardoor ook de competitie groeien in de bedrijfstak. Iedereen kan zich door de technische ontwikkelingen en daarmee gepaarde gaande toegankelijkheid trendspotter noemen, want de kennis ligt als het ware voor het oprapen. “

Van denken naar doen
Nils: “Maar het gaat er niet zozeer meer om dat je de trends spot, maar wat je er daarna meer doet. Daar is expertise voor nodig. Dit is een andere trend die je sterk ziet: van know how naar do how. De behoefte groeit om op de trends in te kunnen spelen.” Ulrika: “Het gaat erom wat je daarmee doet. Dat je naar aanleiding van de gespotte trends insights creëert, dat je inzicht krijgt in wat een bepaalde trend betekent voor jou en hoe je er je voordeel mee kunt doen.”

Caroline van Beekhoff: TrendStrateeg & BeeldBouwer ()

N.B. Van trendonderzoekers tot innovatiemanagers, iedereen die zich bezighoudt met trends en de toekomst is op 11 november welkom bij LaFutura 2013 in Amsterdam. Je kunt je tot 15 september als early bird op www.lafutura2013.com.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie