Web doorbreekt hegemonie van de App

Je wordt er bijna dagelijks letterlijk mee dood gegooid en je kunt het niet bedenken of er is een app voor. Echter vraagt iemand zich wel eens af of de app wel toekomst heeft? Even kort de definitie van een app zoals die nu over het algemeen bedoeld wordt : stukje software dat voor een specifiek stukje hardware geschreven is en hier dus optimaal op werkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stelling: een app werpt je terug in het stenen tijdperk van -zeg- de eerste homecomputers midden jaren &;80. Hierop draaide elke app letterlijk en alleen op het daarvoor bedoelde systeem, want de cassette met piepjes en bliepjes voor bijvoorbeeld de Sinclair ZX Spectrum was echt met geen mogelijkheid te laden op een Philips MSX, de legendarische Commodore 64 of welke andere middels cassettes te laden computer dan ook. 

Software-ontwikkelaars zagen de problemen die dit met zich mee bracht 30 jaar geleden natuurlijk ook al en kwamen daarom al snel met het zogenaamde ‘poorten’ van programma’s. Dit houdt in dat je een programma migreert naar andere computers, echter vaak niet door jezelf de vraag te stellen of het programma dat je ontwikkelt hebt voor het primaire systeem -bijvoorbeeld de Commodore 64- wel goed zou kunnen werken op een andere computer. Simpel omdat deze vaak heel andere standaarden gebruikte, minder snel of juist sneller was en bijvoorbeeld andere kleurenopbouw en beeldschermresoluties bevatte.

Het resultaat liet zich natuurlijk raden. De programma’s zagen er tip top uit op de computers waar ze oorspronkelijk voor bedacht waren en waren vaak draken op de andere systemen, maar hé, het werkte dus… 

Je zou anno 2014 toch zeggen dat de tijd van een specifiek programma maken voor een specifieke computer, achter ons ligt. Niets blijkt echter minder waar. In 30 jaar programma’s voor computers maken heeft het gros van de wereld schijnbaar nog steeds niets geleerd. Ook het ‘poorten’ blijft, waarbij slecht een enkeling succesvol blijkt door heldere inzichten, ongekende inzet en energie. Want het vinden van een goede balans tussen native en poorten naar het werken op elke device -waarbij het resultaat het credo ‘good enough’ ruimschoots dient te overtreffen- blijkt in de praktijk erg uitdagend.

We gingen van Commodore 64 met cassettes via PC met diskettes naar mobiel internetten. De app (b)lijkt al 30 jaar een blijvertje. Alleen de wijze van verspreiden is versimpeld door de online connectiviteit. Juist daar zit wat mij betreft dan ook de echte innovatie van de afgelopen 30 jaar.

De innovatie zit in het web en niet in de app. Waar we 30 jaar geleden hele listings zaten te typen, of programma’s kochten en aan het laden waren vanaf cassette of diskette, werd dit midden jaren &;80 tot midden jaren &;90 via zogenaamde Bulletin Boards en na het omarmen van het internet, door downloadsites vervangen.

Anno nu denkt niemand meer aan CD, DVD, BluRay of welk schijfje met data dan ook. Nee alles loopt via de Cloud. Dit samen met je profiel en connectiviteit zorgt ervoor dat je overal en altijd bij je data kunt. Echter waarom dan nog steeds niet de stap genomen is naar een platform-onafhankelijke wijze van aanbieden van deze data verbaast mij.

Met het succes van Apple’s iStore -nu zo’n dikke 7 jaar geleden met het doorbreken van de iPhone en de in het kielzog varende andere aanbieders met hetzelfde verdienmodel- wordt de gebruiker nog steeds in de stenen greep van een oud tijdperk gehouden: namelijk het in een gecontroleerde omgeving al dan niet betaald verkrijgen van een specifieke app voor een specifiek apparaat, met daarin of daarachter generieke data.

Want een film, documentaire of muziek draait echt niet anders als je het via Apple, Google of welke andere partij dan ook aangeboden krijgt. Daargelaten dat de ene aanbieder de ervaring inderdaad gebruiksvriendelijker weet aan te kleden dan de ander. Voor de customer journey moet dan ook veel aandacht worden vrijgemaakt.

Dat gezegd hebbende, en gesteund door de massale beschikbaarheid van steeds betere, snellere en ook goedkopere smartphones en tablets - met steeds betere browsers (de programma’s die ingeladen data op een overzichtelijke en voor de gebruiker zo vriendelijk mogelijke wijze presenteren), én het altijd en overal aanwezig zijn van steeds betere verbindingen, maakt dat het mobiele web de hegemonie van de App gaat stuiten.

De voordelen zijn legio, voor zowel ontwikkelaar als opdrachtgever en ook gebruiker. Want waarom voor alles wat je kunt bedenken een app laten bouwen en onderhouden? Of voor alles wat je kunt bedenken een app downloaden als je ook op afroep waar, wanneer en in de juiste vorm altijd over de meest actuele data kunt beschikken, die simpelweg aanwezig is als het nodig is - en weer weg is als je er klaar mee bent?

Dit houdt de zaken voor zowel bouwer, opdrachtgever als gebruiker overzichtelijk, praktisch en betaalbaar. Daarom sluit ik af met deze woorden: zullen wij snel de afgelopen 30 jaar achter ons laten en een echte sprong voorwaarts maken? Niet meer nadenken over de charme van cassettes, diskettes of andere schijfjes. Ga voor de maximale mobiele ervaring.  Kijk vooruit naar &;alles digitaal, altijd en overal&; via steeds stabielere connectiviteit tegen dalende kosten, ‘under an instant touch of a virtual button’...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie