Weinig invloed sekse op salaris

Mannen verdienen bij Amerikaanse PR-bureaus meer geld dan vrouwen, maar dat komt niet door seksediscriminatie. Uit analyses van PRWeek blijkt ervaring belangrijker te zijn dan geslacht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op basis van gegevens uit de PRWeek/Text 100 Salary Survey 2001 bekeek de statisticus Jim Hutton welke factoren de hoogte van het salaris bepaalden. Uit de resultaten bleek dat het sekseverschil niet meer dan 1% van de discrepantie in salarissen verklaart. De meest belangrijke reden was het aantal jaren werkervaring.

Volgens onderzoeker Hutton bestaat de Amerikaanse PR-bureauwereld voor 70% uit vrouwen. Hij was er al van overtuigd dat seksediscriminatie door deze dominantie niet meer bestond, maar heeft nu voor het eerst de bewijzen voor deze theorie. Het salarisonderzoek is gedaan op basis van de gegevens van ruim 5.000 respondenten.

Tien jaar geleden is gelijksoortig onderzoek gedaan naar de salarisverschillen in de marketingbranche. Toen bleek eveneens dat het aantal jaren ervaring meer van invloed was op het salaris. (bron: PR Week US)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie