‘Zeg vooral niet tegen de klant dat het merk niet voorradig is’

Bij een out of stock-situatie van een zeer sterk merk als Coca Cola blijkt dat bijna de helft van de consumenten de aankoop uitstelt. Ongeveer 1 op de 3 kopers wisselt van merk en slechts 1 op de 7 klanten die van plan waren Coca Cola te kopen blijkt werkelijk merktrouw te zijn aan Coca Cola.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut dat vorig jaar onder 600 consumenten is uitgevoerd. De onderzoekers menen dat gezien de kracht van het merk Coca Cola de merktrouw bij andere merken eerder lager dan hoger zal zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat heavy users van de productgroep (meer dan vijf flessen van anderhalve liter per week) en consumenten met een hoge merktrouw relatief gezien vaker switchen van supermarkt bij een out-of-stock-situatie.

Door afwezigheid van het A-merk in het colaschap neemt de schapwaardering door de consument significant af. De waardering ten aanzien van de gehele winkel verandert echter niet.
Ongeveer 50% van de consumenten geeft aan dat regelmatige out-of-stock bij een supermarkt wèl een belangrijke reden is om van supermarkt te wisselen.

In de geteste categorie blijkt overigens dat schapmededelingen geen belangrijk effect hebben op het gedrag van de consumenten. Wel blijkt dat schapmededelingen ervoor zorgen dat consumenten expliciet worden gewezen op de out-of-stock-situatie. Mede hierdoor daalt de consumententevredenheid ten aanzien van het schap aanzienlijk.
Out-of-stock zal altijd blijven bestaan gezien de beperkte schapruimte in combinatie met de groeiende consumentenbehoefte aan een ruim assortiment. Hierdoor zullen retailers prioriteiten moeten stellen in waar zij wel en waar zij geen out-of-stock willen toelaten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie