Actie = Reactie! Massale actie zal leiden tot een reactie van formaat

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De actie van Opinionators heeft de eerste stevige resultaten opgeleverd. Afgelopen zaterdag kopte dagblad Trouw ‘Na WK alle Beesies inleveren’. Alle dagbladsites en radio volgden: ‘Albert Heijn wil Beesies terug’. Wat begon met een blog en de vele reacties die daarop volgden nam met toepassing van Social Media een vlucht. Online tools volgden, de actiepagina op werd geladen met pasklare tools voor activisten met een drukke agenda. Ondertussen stuwde ons netwerk met twitter en lobby de actie in de vaart der volkeren. Albert Heijn heeft gereageerd. Maar we zijn er nog lang niet. Alleen massale actie kan leiden tot radicale gedragsverandering bij producent én consument. Wat is nú nodig voor resultaat op de lange termijn?

Wie aanzet tot actie kan wachten op een gelijkwaardige reactie. De derde wet van Newton van kracht. Hoe groter het signaal van de consument om ook in de toekomst geen (oranje) prullaria meer te accepteren, hoe groter de kans dat de supermarkten afzien van toekomstige acties. Is het roepen in de woestijn? De uitsmijter van het artikel in Trouw doet ons vrezen. ‘Een nieuw voetbaltoernooi vraagt om weer een nieuw gadget’, aldus de grootste supermarktketen van Nederland. En zo houden de supermarkten elkaar in een wurggreep waar we nooit meer uit lijken te komen en waarin iedereen verliest. Door toename van het aantal promotionele acties is het directe effect op de omzet minder groot, terwijl er wel vrees is voor verlies aan marktaandeel als men zich zou onttrekken aan deze vorm van merchandising – en dus zet men door, ondanks de schade aan milieu en (duurzaamheids)imago.

En daar ligt nu precies de sleutelrol voor jou en mij. Voor ons allemaal. Want op een actie van een enkel individu is de reactie navenant. Alleen massale actie kan rekenen op een omvangrijke reactie. NU is het moment om de wurggreep te verbreken. Om te laten weten dat meer gogo’s, smurfen en neusfluitjes niet meer acceptabel zijn. Dat de import van weer een ‘heuvelrug’ aan prullaria onwenselijk is en dat niemand en dan ook helemaal niemand zit te wachten op onrecyclebare troep. Ook niet de lieve kindertjes in de derde wereld.

Hier ligt een verantwoordelijkheid voor de consument die – laten we eerlijk zijn - halsreikend uitkijkt naar gratis. Terwijl dat precies is wat zij vanaf nu categorisch en massaal zou moeten weigeren. Of is hier vooral een rol voor de producent weggelegd, die consumenten (en zeker kinderen) hier niet aan zou moeten blootstellen? De waarheid ligt in ongetwijfeld ergens in het midden. De actie ligt bij jou.
Dit is een herhaalde oproep. Verbreek de patstelling. Durf te verliezen (nooit meer gratis goodies) voor winst in de toekomst voor jou, jouw kinderen en jouw kleinkinderen. En die van ons!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie