Barqo: de Peerby van het water

Wat Peerby doet met gereedschap, SnappCar met auto’s en Airbnb met onderkomens – dat doet Barqo met boten.

Aan het roer bij Barqo staan zes fervente zeilers met één droom: varen toegankelijk maken voor iedereen. Het is een deeleconomisch concept pur sang. Wat Peerby doet met gereedschap, SnappCar met auto’s en Airbnb met onderkomens – dat doet Barqo met boten.

 

We zagen Barqo al inschepen bij de AIA van 2014, waar het zich presenteerde als hét online-platform dat booteigenaren en mensen die dolgraag willen varen samenbrengt. Op het platform kunnen zowel booteigenaren als potentiële huurders een profiel aanmaken en specificeren, zodat de perfecte match tot stand kan komen. Barqo maakt varen toegankelijker en tegelijk rendabel.

 

92% van de tijd ligt een boot stil
, mede-oprichter en een van de zes: “Dat gaat nog steeds op. Barqo is toegankelijk voor iedereen. Het is de oplossing voor bootbezitters met een vaartuig dat het grootste deel van de tijd aangemeerd ligt. Eigenaren van auto’s hebben hetzelfde probleem. Hun bezit staat of ligt het grootste deel van de tijd stil. Voor boten is dit percentage 92%. Heel zonde dat op prachtigste plekken boten stil liggen, terwijl er zat mensen zijn die ermee vandoor zouden willen gaan.”

 

Barqo slaat de brug
"Aan de andere kant zien we dat wie dolgraag wil varen, altijd iemand moet kennen met een boot. Ons platform slaat de brug. Barqo past zeker in de trend dat mensen delen verkiezen boven hebben. Het plezier dat je als eigenaar aan een huurder kunt schenken, is onbetaalbaar. Maar heel nuchter bezien is Barqo ook gewoon een lucratieve manier voor booteigenaren om wat van de kosten aan onderhoud, belasting en verzekering terug te verdienen."

 

Van nul naar half miljoen
"Ons avontuur begon bij start-up accelerator Rockstart, in Amsterdam. Daar huurden we drie flexplekken in maart 2014. Bij de eerste investeringsronde haalden we genoeg binnenboord om meteen aan de slag te gaan. Een half jaar later lanceerden we Barqo officieel. Vooral via persberichten aan lokale en digitale media lieten we de buitenwereld weten van ons bestaan. Eind november 2015 haalden we een groeikapitaal van een half miljoen op, afkomstig van een aantal ondernemers onder leiding van ."

 

Growth hacking
"We zijn nu op een punt aanbeland dat we onze plannen voor ‘growth hacking’ vlottrekken, een techniek om interne processen te optimaliseren en meer exposure te creëren. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, analytics , contentmarketing en webdesigntests. We zijn er net mee gestart, maar we hebben al een optimalisatieslag gedaan waardoor booteigenaar en -gebruiker de verhuur en huur als prettiger ervaren. Daarbij is het voor ons inzichtelijker geworden hoe en waar we kunnen acquireren. Ook hebben we geëxperimenteerd met minder voor de hand liggende kanalen om nog uniekere boten op het platform te krijgen, en om sneller de match te maken."

 

5.000 boten, 24.000 geïnteresseerden
"Nu, nadat Barqo anderhalf jaar op stoom is, bieden we op het platform 1.500 boten in Nederland, en 3.500 in het buitenland. Op onze social media-kanalen zijn 24.000 mensen aangesloten. Barqo drijft financieel op de service fee van 15% die we berekenen over het bedrag dat booteigenaren vragen. De prijs is afhankelijk van het boottype, de ligplaats, en of de huurder een ervaren schipper wil laten varen in plaats van zelf de stuurman te zijn. Het verdienmodel werkt boven verwachting. Met minimale financiële middelen bereiken wij echt het maximale. Wat nu beter moet, is dat we onze social community converteren tot gebruikers en booteigenaren."

 

Uitbreiding met een app en een verzekeringsproduct
“Kijk je internationaal, dan zien we twee Amerikaanse, een Griekse en een Franse partij die uit dezelfde vijver vissen als wij. De Europese concurrentie weegt zwaarder dan die uit de VS. Toch zien we dat zij onze kant op komen. Incrediblue uit Griekenland en Click & Boat uit Frankrijk opereren voornamelijk in Zuid-Europa. Wij richten onze pijlen op Noord-Europa omdat daar een platform zoals Barqo tot voor kort ontbrak. Binnenkort breiden we de website uit met een app. Ook kan ik alvast verklappen dat we een verzekeringsproduct aan gaan bieden. Dit geeft meer vertrouwen om te verhuren en huren. Ons doel is om binnen een paar jaar het meest toegankelijke deelplatform voor boten van Europa te worden, waar klanttevredenheid bijzonder hoog scoort.”

 

Vanuit klantbeleving naar perfectie
“We willen Barqo continu blijven ontwikkelen en optimaliseren. Hoe bewegen gebruikers zich over het platform? Hoe ervaren ze het? Customer experience is de sleutel voor meer omzet. Daarnaast moet Barqo zowel online als offline zichtbaar zijn. Online zijn we vooral actief via social media, we adverteren hoofdzakelijk via Facebook en YouTube. Offline doen we aan POS- en guerrillamarketing:. We streven naar perfectie, een perfect product waar mensen enthousiast over praten is de beste marketing.”

 

Wat heeft de deelname aan de AIA opgeleverd?
“Hoewel we op weg naar de Blauwe Tulp vroeg moesten afhaken, kregen wij wel opvallend veel publieksstemmen. We waren pas net gestart met Barqo en ik denk dat we te ‘early stage’ waren om kans te maken op de volgende rondes. We hadden nog veel te bewijzen. Wellicht dat we ons dit of komend jaar weer inschrijven.”

 

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

 

Advertentie
advertisement
Advertentie