De inzet van App push berichten in het mobiele kanaal

In lijn met de trend dat consumenten verschuiven van PC’s naar mobiele apparaten heeft recente data van Comscore laat zien dat mobiele apps (47%) nu voor het eerste een hoger aandeel hebben in het totale internet gebruik dan desktops (45%), de overige tijd komt van mobiele browsers (8%).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met dit in het achterhoofd is het duidelijk dat marketeers (nog meer) moeten investeren in mobiele apps.

Mobiele apps en Push
Mobiele Apps bieden marketeers een nieuwe mogelijkheid om hun klanten meer te betrekken bij hun merk: ofwel het verhogen van ‘engagement’. Recente verbeteringen aan push-berichten, in-app-chat en SMS berichten hebben ervoor gezorgd dat het makkelijker is voor marketeers (adverteerders) om zorgvuldig ontworpen - gepersonaliseerde- berichten te sturen naar hun klanten. Een pushbericht is een kort bericht dat op het beginscherm van de telefoon wordt getoond. Ook al heeft de gebruiker de app niet eens open, hij krijgt toch het bericht direct te zien. Deze ‘permission-based’ mobiele berichten kunnen direct naar hun mobiele (smart) apparaten worden gestuurd, op het moment van hun eigen keuze.

Push is een kanaal voor adverteerders om direct te communiceren met hun beste klanten, altijd en overal
Gebruikers hebben in het algemeen een smartphone 24 uur per dag binnen een armlengte bij zich. Apps met push berichten bieden daarom ook de mogelijkheid om altijd en overal met klanten te communiceren. Bedenk goed dat zo dicht nog nooit een communicatie kanaal bij de consument is geweest! En anders dan bij bijvoorbeeld tv, radio, print of andere advertentie vormen is er ook geen ‘middle-man’ aanwezig die de toegang naar de consument controleert. Als de app eenmaal is geïnstalleerd dan heeft een adverteerder de mogelijkheid om een 1-op-1 relatie en communicatie op te bouwen met zijn klanten.

Als ze op de juiste manier worden ingezet kunnen dus zowel push- als SMS berichten, adverteerders helpen om een sterkere band op te bouwen met hun klanten, de loyaliteit verhogen en succesvol gebruikers te behouden. Allemaal via hun eigen app. Marketeers hebben inmiddels ook al zelf ondervonden dat op app gebaseerde berichten zeer effectief kunnen zijn om bijvoorbeeld afgehaakte gebruikers en klanten weer opnieuw te activeren en daarmee voor zich te winnen.

Tips bij inzet push berichten
De 7 tips die belangrijk zijn als je push berichten in wil zetten als communicatie kanaal met je gebruikers.

1          Tijdstip van push bericht
Timing is alles! Geef de gebruiker de mogelijkheid om aan te geven of ze push berichten willen ontvangen en als ze dat willen geef ze dan ook de mogelijkheid om aan te geven wanneer ze dat wel of niet willen. Slechte timing kan er voor zorgen dat een gebruiker je app verwijderd van zijn toestel.

2          Stuur ‘Rich-media’ berichten
Rich-media berichten zijn de next generation push berichten. Het sturen van ‘rich-media’ berichten is de beste manier om push berichten te verbeteren; Apps zijn niet langer gelimiteerd tot het leveren van platte korte tekst berichten naar hun gebruikers. Door een combinatie van push- en in-app-chat berichten kan je een volledig gebrande, scherm vullend, bericht sturen met daarin bijvoorbeeld plaatjes, foto’s en video’s. Deze ‘rich-media’ push berichten die de telefoon uit hun slaapstand halen werken hetzelfde als gewone push berichten en openen het ‘rich-media’ bericht als erop wordt geklikt. Deze berichten geven marketeers en adverteerders een scala aan marketing mogelijkheden. Zo kun je exclusieve of entertainment content meesturen.

3          Stuur het juiste relevante bericht
Niet iedere klant is hetzelfde dus ook niet iedere klant wil dezelfde boodschap ontvangen. Bedenk hierbij wat je klant wil horen en ga niet alleen uit van wat je zelf wil zeggen. Gebruikers zullen irrelevante communicatie direct verwijderen. Zorg dus dat je veel te weten komt over je klanten; interesses, voorkeuren, gedrag en locatie en gebruik dat in je berichtgeving.

4          Stuur gepersonaliseerde berichten
Gepersonaliseerde berichten kunnen er voor zorgen dat push berichten minder opdringerig zijn en relevanter zijn voor de ontvanger. Dit levert betere resultaten op. Een app communicatie strategie zou kunnen bestaan uit drie lagen van communicatie: broadcast berichten (naar alle gebruikers), narrowcast berichten (naar speciale groepen en segmenten) en individuele berichten (gebaseerd op voorkeur, gedrag en locatie).

5          Zorg voor een goede call to action
Om te zorgen dat je klanten doen wat jij wil dat ze doen moeten ze weten wat dit is. Om te zorgen dat je het meeste uit je push berichten haalt moet er een goede call to action in zitten. 

6          Gebruik de app
Als klanten je app hebben gedownload zijn ze dus gecommitteerd om je merk 24 uur per dag bij zich te hebben. Daarom is het logisch als je met ze communiceert dit te doen via de app. Gebruik app berichten voor app gebruikers en andere kanalen voor klanten die de app niet hebben geïnstalleerd.

7          Geef gebruikers een app-based-inbox
Als een push bericht is verwijderd kan het niet meer worden terug gehaald. Dit kan frustrerend werken voor gebruikers. Net als gewone chat-berichten kunnen push berichten voor een bepaalde periode worden bewaard in een in-app-inbox.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie