De toekomst van loyalty

Wie heeft ze niet in zijn of haar portemonnee zitten? Klantenpassen van je favoriete winkels maar ook van een aantal die je maar sporadisch bezoekt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ooit heb je jezelf aangemeld om deel te nemen aan het programma vanwege een vaste korting op een specifieke productlijn, die leuke spaaractie of gewoon weg om extra Air Miles te sparen. De retailer doet er alles aan om zoveel mogelijk pashouders te hebben. Het geeft immers extra inzichten zoals type aankopen en koopfrequentie. Hebben loyaltycards eigenlijk nog wel een toekomst in dit online tijdperk?

De toekomst van loyalty(passen)
Consumenten zijn dol op korting terwijl een retailer zoveel mogelijk wil identificeren om zich aan te passen aan veranderen behoeften en wensen. Loyaltyprogramma’s zijn er en gaan ook niet zo snel verdwijnen. Niemand kan meer zonder. Het ouderwetse pasje is echter op zijn retour net zoals er steeds minder contant wordt afgerekend. Een app op je smartphone ligt voor de hand ook omdat je dan het locatie gebaseerde element kan meenemen.. De grote retailers kunnen het maken om een eigen loyalty-app te lanceren mits het toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker. Alles daaronder zal zich moeten gaan verenigen. Een consument gaat echt niet 10 tot 15 verschillende apps downloaden omdat ze er nu ook al een pasje van hebben. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Apps die zorgen voor dunnere portemonnee
Al die pasjes is toch wel redelijk ongemakkelijk voor de consument. Wat zou het toch makkelijk zijn om die passen op je smartphone te zetten deze heb je immers toch altijd in je broekzak suggereerden een aantal marketeers. Een extra voordeel is dat je direct ook de locatie van die persoon kon achterhalen, daarmee kon nog gerichter getarget worden. Met name in de Verenigde Staten zijn er het afgelopen jaar een groot aantal apps gelanceerd om de dikte van de portemonnee af te laten nemen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere Cards With Me, FidMe, Fidall en ook Apple’s Passbook heeft enkele van deze eigenschappen. Een nadeel voor Nederlandse consumenten is echter dat slechts een handvol retailers uit ons land deze initiatieven ondersteunden. Een doorbraak bleef in ons land dan ook uit, ook in de Verenigde Staten wordt het overigens nog niet door de grote massa gebruikt.

Het ontbreken van ondersteuning van Nederlandse retailers was overigens niet zonder reden. In veel gevallen diende je met behulp van de camera op je smartphone een foto te maken van de klantenpas. Eenmaal aan de kassa was die foto net niet helemaal goed gemaakt waardoor het scannen niet lukte. Een behoorlijke dissatisfyer. Bij andere apps was het mogelijk om de barcode handmatig toe te voegen, dat speelde juist weer misbruik in de kaart. Iets wat overigens ook kan als een consument de plastic kaart al dan niet tijdelijk even doorgeef aan een vriend of vriendin.

Nederlands initiatief: PasNL
Eerder deze maand werd PasNL gelanceerd. Het Nederlandse initiatief nam zowel aan consument als aan retailzijde een hoop onzekerheden weg. Zo werd het voor consumenten mogelijk om onder andere de loyaltypassen van Albert Heijn, Douglas, Esprit, Gall & Gall, Hunkemoller en ICI Paris XL aan deze app toe te voegen. De app-gebruiker moet een unieke code invoeren om zijn of haar plastic card aan zijn of haar PasNL account toe te voegen. De unieke code zorgt er voor dat het mogelijk is om een validitie- of registratiecheck uit te voeren. Misbruik wordt daarmee tegengegaan.

De meerwaarde die de app straks aan retailers gaat bieden is de mogelijkheid om aanbiedingen, coupons en berichten naar gebruikers te sturen. Nu nog generiek maar uiteindelijk op basis van locatie en / of gedrag. Martijn Dekker van DataBase Fulfilment (DBF), de partij achter PasNL: “De pashouder zet een bericht klaar dat aan alle aangesloten pashouders wordt verstuurd. In de toekomst gaan we zelfs de mogelijkheid aanbieden om dat gepersonaliseerd te doen, direct gericht op de individuele consument.” Op dit moment is PasNL alleen nog beschikbaar voor iOS devices.

En toen was er Coin
De apps zijn nog altijd geen gemeengoed in Nederland ondanks dat inmiddels ruim twee derde van de Nederlandse consument een smartphone bezit. Opvallend? Nee. Net zoals mobiel betalen moet ook digitalisatie van loyaltycards nog een hele weg bewandelen. In de Verenigde Staten is er nu zelfs een nieuw initiatief dat plastic en digitaal aan elkaar verbind. Hoe het heet? Coin.

Coin is een fysieke kaart met een ondersteunende app waar naast loyaltycards ook bankpassen en creditcards kunnen worden toegevoegd. Op de fysieke coin kunnen maximaal 8 verschillende passen worden toegevoegd. Met de Coin app wordt het mogelijk om een ongelimiteerd aantal loyaltycards op een kaartje te zetten. De voorkant van de fysieke coin heeft een klein display waarmee het mogelijk wordt om te zien om welke kaart het gaat en wie de bezitter van deze pas is. In het geval van creditcards en bankpassen worden ook pasnummer en expiratiedatum weergegeven. Aan de andere kant is een magnetische strip te vinden, net zoals bij een traditionele plastic pas.

De makers van Coin hebben er in het ontwerp voor gekozen om de pas shock- en waterbestendig te maken. Die plasticpasjes vertonen namelijk vaak snel gebruikssporen. Om het een en ander te beviligen is er gekozen voor een 128-bit encryptie en is er een Bluetooth connectie aanwezig. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je Coin vergeet. Te ver van de pas betekent automatisch een push bericht naar je mobiele telefoon. De pas is daarnaast te unlocken met een eigen code mocht je mobiele telefoon uitgeschakeld zijn of Bluetooth niet werken.

Op dit moment loopt er een crowdfunding traject om Coin mogelijk te maken. Volgend jaar zomer moeten ze beschikbaar zijn. Een investering van 50.000 dollar is benodigd om het werkelijkheid te maken. De consumentenprijs zal 100 dollar bedragen maar als je nu 50 dollar investeert heb je direct een van de eerste ‘Coins’ gereserveerd. En dat is nu direct een fors nadeel. Waarom een dergelijk bedrag betalen voor een kaart terwijl alle bankpassen en loyaltypassen die daarop worden gezet vaak gratis zijn?

Waar zetten jullie als marketeer op in?

Bronnen:

>Dit artikel is eerder door de auteur gepubliceerd op Emerce.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie