Digitale strategie: dromen, durven en doen!

Iedereen erkent het belang van de inzet van sociale en digitale media. Maar het strategisch verankeren van deze middelen binnen de organisatie is een tweede. Waar te beginnen? Een bezoek aan mobiele serviceprovider CM in Breda helpt deelnemers van de TIAS Masterclass Social Business & Digital Strategy om de stap van ‘dromen en durven’ naar ‘doen’ te zetten.

CM biedt een platform waarmee klanten hun doelgroep kunnen bereiken via messaging, betalingen, apps en voice. Wil het bedrijf onderscheidend blijven, dan moet het continu vernieuwen. Hoe vindt CM de weg in de stroom van technologische ontwikkelingen en mogelijkheden? Tijdens een rondleiding vertelt CEO Jeroen van Glabbeek de deelnemers van de Masterclass over de strategische keuzes die het bedrijf heeft gemaakt.

Een leerzame businesscase, vindt prof. dr. Rudy Moenaert, als docent verbonden aan de Masterclass Social Business & Digital Strategy. “Het is belangrijk dat mensen leren om keuzes te maken in de veelheid van digitale technologieën die op ze af komen.”

Digitale transformatie

Social media en digitale technologieën worden vaak nog te vaak als middelen gezien, in plaats van dat ze worden ingebed vanuit de basis. De presentatie van CM helpt volgens Moenaert om in te zien wat digitale transformatie écht inhoudt. “Als je iets wilt begrijpen, moet je soms eens met je voeten in de ‘modder’ staan. En de deelnemers merken: eigenlijk is de wereld wel veranderd. Stilstand is niet langer een optie.”

Niet te lang nadenken

Hoe kunnen we digitale strategie integreren in de corporate strategie en daarmee inbedden in de organisatie? Waar willen we met de organisatie naartoe? Hoe maken we de te zetten stappen concreet en hoe krijgen we de rest van de organisatie daarin mee? Het zijn belangrijke strategische vragen die een antwoord behoeven, blijkt opnieuw tijdens het bezoek aan CM.

Tegelijkertijd is de conclusie: niet te lang nadenken maar proberen. Gewoon doen, want de technologische vernieuwingen wachten niet. Of zoals een deelneemster het verwoordt: “Belangrijkste inzicht is dat de wereld zó in transitie is, dat we het antwoord op de toekomst niet weten. We moeten ook niet proberen om dat nu al te vinden, maar van start gaan. Het eindpunt gaan we ervaren. “

Masterclass Social Business & Digital Strategy

Wilt u social media beter begrijpen en verankeren in de strategie van uw afdeling én uw bedrijf? Volg dan de Masterclass Social Business & Digital Strategy.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →