FWA highlights #1: City VR, Rat Boy en #RugbyBattle

Een wekelijkse recap van de favoriete inzendingen voor de Favourite Website Awards.

Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en sinds oktober jurylid bij . In die rol krijgt ze iedere week een shortlist voorgelegd van ongeveer twintig digitale projecten die voor de FWA zijn ingezonden, waaruit de juryleden dagelijks een Site Of The Day (SOTD) kiezen; een project dat eruit springt wat betreft creativiteit, originaliteit, design, content en/of persoonlijkheid.

&;Super inspirerend en leerzaam - en vast en zeker niet alleen voor mij,&; aldus Marieke. Vanaf vandaag deelt ze daarom wekelijks haar drie favoriete inzendingen op Adformatie. 


Creatie: Sevenedge

Heb je ooit op een plein gestaan, je afvragend hoe het er in vroeger tijden heeft uitgezien? Of  stond je in een museum, zoekend naar herkenning in een honderden jaren oud schilderij van een voor jou bekende plek? Voor mij een erg herkenbaar fenomeen.

City VR -  een virtuele stadstour door de historische stad Brugge die je kunt bekijken via Google Cardboard - is dan ook absoluut een toepassing die ik zelf zou gebruiken. Haal een VR-set bij het Historium, steek je smartphone erin en ga 600 jaar terug in de tijd. En dat op verschillende locaties in de stad. Niet wat je noemt &;groundbreaking&;, maar wel laagdrempelig en waardevol voor de gebruiker. Dit in tegenstelling tot de vele (nog steeds) gimmick-achtige toepassingen van VR-technologie. Bovendien is deze frisse blik op de stadstour een kans voor Historium om een jonger publiek aan te spreken. 




Creatie: WEFAIL, Sebastian DeRossi, Parlophone

Rat Boy is een jonge muzikant die vanwege het maatschappij kritische commentaar in zijn teksten wordt gezien als ‘de stem van de ontevreden jeugd’. Zijn videos laten op ongepolijste manier een greep uit zijn leven zien. Rauw, maar met een stevige dosis silly humor en heel veel persoonlijkheid.

De site die WEFAIL voor hem ontwikkelde vind ik een schot in de roos. Een soort DIY knip-en-plak lay-out met eigenwijze details en grappige interactieve navigatie, waarbij je Rat Boy over de site heen en weer kunt laten lopen naar plekken in zijn leefomgeving. Een site met een eigen gezicht die perfect past bij de artiest die het promoot. Een frisse aanpak ten opzichte van die talloze slicke, standaard artist websites.




Creatie: Havas Sports & Entertainment, On Prend Un Café, Studio Eligans
Om je team vooruit te schreeuwen voor je tv-scherm, voelt toch wat hulpeloos in deze hyperconnected world. Tijdens de finale van de Franse rugby league ging de Franse telecomprovider Orange een flink stuk verder, door de tv-kijkers daadwerkelijk in het stadion aanwezig te laten zijn, gewoon vanuit de huiskamer.

Dit gebeurde door iedere tweet en Facebook-post die was voorzien van de hashtags en [MyTeam],  te vertalen in de clubkleuren op de interactieve LED borden rond het veld. Hoe meer fans van een team hun support deelden via sociale media, hoe sterker de kleuren van het team in het stadion te zien wren. Het resultaat was een real-time battle, niet alleen op het veld, maar ook (letterlijk) daaromheen.

Orange scoort punten met dit mooie voorbeeld van fan empowerment. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie