Ga uit de reclame. Ga naar Cannes

Want juist in Cannes zie je hoe snel het vak is veranderd. Aldus David Snellenberg (Dawn).

[gastblog, door David Snellenberg]

De wereld staat in brand, en de reclame-industrie geeft elkaar prijsjes voor het handigst en leukst wegzetten van hamburgers en goedkope kleertjes.

Dat was toch een beetje het beeld van het Cannes Lions-festival. Een week waarin vooral overbodigheid werd bekroond. Tot voor kort.

Niets is minder waar: ons vak verandert sneller dan het licht, merken nemen steeds meer verantwoordelijkheid en creativiteit is allang niet meer het domein van een afdeling binnen een reclamebureau.

En als dat ergens zichtbaar wordt, is het in Cannes. De beste ideeën gaan over business, over verandering, over good, over impact, over relevantie. Het creëren van een positieve cultuur wint het qua impact van leuke reclame. Creativiteit zit vandaag in product development, in design, in stories, in cultuur, in media.

&;Cannes is nu het verruimen van je geest&;

Waar je vroeger werd ondergedompeld in je discipline, is Cannes nu het verruimen van je geest. Ga luisteren naar -1-16844/">R/GA, de koning Midas onder de agencies, naar Disney, naar -1-14594/">Stephan Sagmeister.

Ontmoet er de oprichters van Spotify en Slack, en oude rotten Oliver Stone, John Heggarty, Iggy Pop en Anna Wintour.

Als je het woord reclame vervangt door ’commerciële en doelgerichte creativiteit&; is dit het mooiste moment, vooral als je het bekijkt door de lens van vandaag en morgen.

Want dat er verandering komt is de enige constante, en tijdens het oudste reclamefestival ter wereld krijg je genoeg inspiratie om er weer een jaar tegen aan te kunnen.

David Snellenberg zal vanuit deze &;opener&; tijdens het festival enkele malen berichten over Cannes Lions. Wat merkt hij zoal op?

In de aanloop naar Cannes Lions plaatsen we dagelijks artikelen over dit festival en zijn bezoekers. Alle artikelen lees je terug in ons

Advertentie