Het reclamemeisje dat zelf geen reclame meer ziet

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Einde van reclame

Mijn vriend is een weekje fietsen met vrienden en dat betekent dat ik het rijk EN de afstandsbediening voor mij alleen heb. Na een aantal dagen realiseer ik mij dat ik die laatste helemaal niet heb aangeraakt. Wat ik wel heb gedaan is de 3-delige Hobbit-filmreeks downloaden (nerd alert), om die vervolgens op m’n laptop te bekijken. Verder heb ik (met adblocker aan) wat rondgestruind, ge-liked, geklikt, gedeeld en gekocht tijdens mijn gebruikelijke online rondje. Onderweg van huis naar werk, luister ik naar mijn reclamevrije Deezer playlist. Ietwat zelfingenomen zeg ik tegen mijzelf: ‘Knappe marketeer die mij deze week bereikt.’

 

Mediawijs

Met een ‘Master in Communicatie’ beschouw ik mijzelf als behoorlijk mediawijs. Ik laat mij niet zomaar verleiden door reclame, geloof niet klakkeloos wat ik lees, doe ‘deskresearch’ voor grote aankopen, vergelijk producten en check reviews voordat ik een keuze maak. Ik geef toe dat dit best vermoeiend is naast mijn dagelijkse verplichtingen, maar dat kan ik allemaal best aan… toch? Opeens herinner ik mij iets uit een seminar ‘sociale beïnvloeding’ wat mij is bijgebleven:

“In een ideale situatie denk je altijd weloverwogen na over je gedrag, maar in de realiteit kost uitgebreid nadenken te veel energie. We gebruiken daarom shortcuts bij het maken van beslissingen.”

Shortcuts

Master in ‘blabla’ of niet, ik betrap mijzelf op het gebruik van meerdere shortcuts. Als mijn favoriete opiniemaker iets publiceert, deel ik het artikel vaak al voordat ik het helemaal heb gelezen, ‘want het zal toch wel weer een goed verhaal zijn.’ Bij onze grootste aankoop ooit (een huis!) vertrouwden we bijna blindelings op het advies van Vereniging Eigen Huis omdat vrienden en familie ons dat hadden aangeraden. Nu kwam ik er stomtoevallig via een project achter dat ze bij sommige adviezen minder onafhankelijk zijn dan ik dacht. Ik voel me een beetje dom en misleid, waarom heb ik dat niet goed uitgezocht?

Onbewuste reclame

De slimme marketeer van nu is zich bewust van shortcuts en weet hierop in te spelen. Populaire, influencers bloggers en vloggers worden ingezet om ‘word of mouth’ en ‘social buzz’ te creëren.  Daarnaast zien we dat ‘onafhankelijke’ content en vergelijkingsplatformen de rol van de betrouwbare adviseur overnemen. Interessante en vaak effectieve manieren om ‘mensen van nu’ te bereiken en te activeren. Maar wat als we vooruitblikken, wat als ook deze media hun geloofwaardigheid verliezen? Of erger, wat als mensen zich misleid voelen door je merk?

De toekomst van reclame

Wat als we de focus houden op ‘t aanbieden van relevante content, maar dan zonder de schijn van ‘onafhankelijkheid’ te wekken? Gewoon transparant, eerlijk en trots vertellen wat voor gaafs we mensen te bieden hebben en de mensen vragen wat ze nodig hebben? Wordt het dan toch weer ‘gewoon’ reclame? Misschien, maar als dat relevant blijkt en ons verder helpt, is dat misschien zo slecht nog niet.

Wat denken jullie? Hoe ziet ‘reclame’ er uit in 2017?

Benieuwd naar wat jouw doelgroep relevant vindt? RLVNT zoekt het graag samen met haar RLVNTpanel voor je uit. Meer weten? Mail Leila@rlvnt.nl

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.