Kies je online medium met doelgroep

Dit is het tweede deel van drie blogs met input voor je (digitale) marketingplan 2011. Je ziet wat het bereik en de belangrijkste doelgroepen zijn van verschillende social media in Nederland. We kijken naar Facebook en Hyves, Twitter en Youtube en de QR-code. De belangrijkste cijfers voor de doelgroepen en het bereik van de verschillende media staan naast elkaar. Zo kun je kijken welke mediamix je maakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social medium, bereik en doelgroep

Linked In
Gebruikers in Nederland ongeveer 3,1 miljoen 1)
Man/vrouw 62/32
Leeftijdsgroepen 25 - 34 jaar 31%, 35 -54 jaar 43%
Bijzondere doelgroepen: 24% is zzp-er, veel grote bedrijven, specifieke functies
Kijk voor best practices (HP, Athena health) op

Facebook
Gebruikers in Nederland (ongeveer): 5,4 miljoen 1)
Man/vrouw: 49/51
Leeftijdsgroepen: veel 25-34 jaar
Bijzonderheden: zeer veel deelnemers in grote steden zoals Amsterdam. 9)
Doelgroeptargeting mogelijk op leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse.
Kijk voor een best practice op: http://www.facebook.com/advertising/?campaign_id=402047449186&placement=...
Goede site met tips en trucs:

Twitter
Gebruikers in Nederland ongeveer 3 miljoen 2)
Man/vrouw 55/45
Leeftijdsopbouw gebruikers in de VS (geen cijfers voor NL bekend)
18-34 jaar 45%
34 - 45 jaar 34% 5)
Bijzonderheden: Veel ‘grootverdieners’ >30% € 100.000/jr
40% leest alleen tweets van anderen.
Een ‘groot deel’ is niet actief. Zegt twitter zelf. 3)

Hyves
Gebruikers in Nederland: ongeveer 9,7 miljoen 3)
Veel jongeren 13 - 16 jaar. 6)
Bijzonderheden: veel gebruikers stappen over naar Facebook.
Doelgroeptargeting mogelijk. Specifiek Nederlands netwerk.
Voorbeeldcases:

YouTube In de US waren er in één maand (juli 2011) bijna 6 miljard views. Het ging om 158 miljoen unieke bezoekers in de maand juli. 8)
Er zijn (nog) geen cijfers voor Nederland.
Je kunt per video zien wat deze ‘doet’.
Populaire toepassingen: ludieke reclamespots (wonderbra), virale marketing (Yo Oma), instructievideo’s en preroll reclame (eerst de spot zien, dan je favoriete clip).

Online video
Gebruikers in Nederland: 86% van de Nederlanders geeft aan ‘wel eens’ te kijken
Verdeling over leeftijden: veel jongeren. Percentages ‘kijkt bijna dagelijks’:
13 - 19 jaar 61%, 20 - 34 jaar 37%, 35 - 50 jaar 20% 4)
Bijzonderheden: er zijn sterke aanwijzingen dat preroll video de werking van advertenties versterkt. 10)

QR codes
Aantal gebruikers in Nederland: (nog) onbekend
Man/vrouw: 36/64
Leeftijdsverdeling: <18 jaar 5%, 18-24 jaar 16%, 25- 34 jaar 22%, 35 - 44 jaar 25%, 45 - 54 jaar 22%
55-plus 11%
Bijzonderheden: overwegend via Smart¬phone (Apple)
Geslaagde toepassingen: als ondersteuning van stoeren actie/adventure campagnes voor rafting, motoren en dure auto’s. Ook meer inhoudelijke campagnes (kijk hier hoe we u kunnen helpen met dit probleem) zijn succesvol.
Plaatsing: Op verpakkingen, in printadvertenties en als coupon 7)

Mirjam Broekhoff is freelance onderzoeker en schrijver: ik maak taaie cijfers en feiten toegankelijk en - waar mogelijk - leuk.

Bronnenoverzicht
1) Volgens op hun webpagina: 1/12/2011
2) Volgens Nico Schoonderwoerd,
3)
4) Onderzoek , 2011
5) Cijfers april 2011. Bron:
6) SPOT
7)
8) Comscore, Bron:
9)
10)

Deel 1:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie