Premium

Marketeers storten zich in 2015 massaal op customer experience

Zo is te lezen in de Digital Intelligence Briefing van Adobe en eConsultancy.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het onderzoek, voor de vierde maal gehouden, worden 6000 marketingprofessionals wereldwijd ondervraagd over de grootste trends, uitdagingen en kansen voor het komende jaar.

Belangrijkste bevindingen:

- Customer experience is het belangrijkste onderwerp voor 2015. 22 procent van de respondenen noemt dit als spannendste uitdaging. 15 procent noemt contentmarketing.
Strategie (oftewel steun vanuit de directie) en de juiste cultuur zijn volgens de respondenten de belangrijkste randvoorwaarden voor het behalen van een succesvolle, geïntegreerde customer experience.

- 44 procent van de marketeers wil zich differentieren op klantenservice en customer experience. ‚Het moet makkelijk, leuk, waardevol en plezierig zijn om bij ons te winkelen’ .  28 procent noemt kwaliteit van product of dienst als differentiator.

- In 2015 wordt er weer volop geexperimenteerd, 69 procent versus 64 procent van de respondenten in 2013. Vooral op het gebied van social, mobile, content en personalisatie.

- Slechts14 procent zegt dat digital alle marketingactiviteiten bepaalt. 43 procent antwoordt dat digital het merendeel van de marketingprogramma’s bepaalt. 20 procent zegt dat digital nog los staat van de marketingactiviteiten.

- Mobile is nog steeds belangrijk, maar wordt niet meer gerekend tot de allerbelangrijkste onderwerpen van het jaar. Geo-targeting signage wordt wel een nieuw hoofdstuk in mobile volgens Adobe (beacons), al geeft slechts 11 procent aan dit nu al te gebruiken. 13 procent wil er binnen een jaar mee starten, 25 procent bekijkt de mogelijkheden maar geeft er nog geen prioriteit aan voor dit jaar, en 32 procent is er nog helemaal niet mee bezig.

- Targeting en personalisatie: dat zijn dit jaar de prioriteiten van respondenten (30 procent) wat betreft de implementatie van nieuwe digitale technologie. Op de voet gevolgd door content optimalisatie (29 procent).
Verdere analyse geeft dat b2b marketeers een inhaalslag maken op b2c; 18 procent van de b2c marketeers is meer geneigd te focussen op targeting en personalisatie, terwijl in 2014 dit percentage nog 55 procent was.

- Crosschannel marketing is in 2015 een belangrijk focusgebied voor 60 procent van de respondenten: 38 procent van de  marketers gelooft dat hun personalisatiestrategieen omnichannel zullen worden in 2015.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie