Max Havelaar krijgt geld voor grote imagocampagne

Minister van ontwikkelingssamenwerking Eveline Herfkens reserveerde zes miljoen gulden voor een campagne die de Stichting Max Havelaar moet ontdoen van haar ‘geitenwollensokken imago’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt dagblad Trouw. De eerste twee miljoen gulden is uitgegeven aan twee tv-commercials met radio-ondersteuning, die een jaar lang worden uitgezonden. Daarna is er nog eens vier miljoen beschikbaar om het imago van de stichting die zich inzet voor eerlijke prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden.
Om de commerciële concurrentie, zoals Douwe Egberts en Chiquita, niet tegen de haren in te strijken mag er geen geld naar individuele merken gaan, maar mag het geld alleen worden besteed om de hele keurmerkstichting anders te positioneren.

De commercials hebben als boodschap dat je geen heilige boon of wereldverbeteraar hoeft te zijn om een ‘fair’ ingekocht pak koffie of een ‘eerlijke’ banaan in huis te halen.

De stichting verwacht een marktaandeel van vijf procent voor de Koffie en vijftien procent voor de Oké-bananen te kunnen binnenhalen en hoopt op een verdubbeling van de aandelen van honing, cacao, sinaasappelsap en thee. Ook nieuwe producten als bananenbier en ‘eerlijke’ mango moeten baat hebben bij de campagne.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie