Nieuwe vuurwerkcampagne minder hard

Stunten met vuurwerk is niet meer de voornaamste oorzaak van het aantal vuurwerkongevallen in Nederland. Om die reden stopt de Stichting Consument en Veiligheid na tien jaar met de slogan 'Je bent een Rund als je met Vuurwerk stunt'. De stichting verlegt de aandacht in de nieuwe campagne naar de 'verrassingsaanval' van vuurwerk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe vuurwerkcampagne is woensdag gepresenteerd door de Stichting Consument en Veiligheid. 'Laat je niet verrassen' luidt de komende maand de nieuwe slogan voor radio, televisie en internet, omdat tegenwoordig de meeste vuurwerkongevallen om die reden plaatsvinden. Onvoldoende afstand houden en het uit de hand afsteken van vooral siervuurwerk veroorzaken samen het meeste letsel, aldus Consument en Veiligheid.

Twee andere hoofdoorzaken van letsel zijn het niet stabiel neerzetten van siervuurwerk dat wordt afgestoken en het slachtoffer worden van vuurwerk van een ander. Tijdens de laatste jaarwisseling waren omstanders goed voor een kwart van de in totaal 960 ongevallen. Daarom wil Consument en Veiligheid zich nu op de brede groep vuurwerkconsumenten richten.

De spotjes op vooral televisie zullen wel net zo indringend zijn als de spotjes van de vorige campagne, aldus Consument en Veiligheid. In het filmpje ontploft vuurwerk in iemands gezicht. Daarna wordt direct advies gegeven over hoe het ongeluk voorkomen kan worden. Ook worden in december in samenwerking met Radio 538 spelletjes gespeeld rondom vuurwerk. Daarnaast komt de internetsite :. Daarop worden tips en informatie gegeven en kan een vuurwerkspel worden gespeeld.

In samenwerking met de Vereniging voor Reiniging en Afvalmanagement (NVRD) wordt direct na de jaarwisseling een schoonmaakactie met gemeenten en bewoners gehouden. In de gemeenten die meedoen rijden dan vuilniswagens met het opschrift 'Explosieven Opruimings Dienst' en 'Haal vuurwerkafval van de straat'. Gemeenten gaan bewoners stimuleren om mee te doen.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie