‘Richtlijn telemarketing moet consumentenirritatie voorkomen’

DDMA, Thuiswinkel.org, VCN, en WGCC hebben gezamenlijk een Richtlijn Telemarketing opgesteld als aanvulling op de bestaande zelfregulering. In deze richtlijn wordt geregeld op welke wijze in telemarketing omgegaan dient te worden met prospecting, het zogenaamde ‘koud bellen’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarnaast is in de richtlijn een sanctioneringsbeleid geformuleerd voor bedrijven die zich niet aan de spelregels rondom outbound bellen houden.

Met deze Richtlijn, die de OPTA vorige week heeft ontvangen, geeft het ‘bellend’ Nederlands bedrijfsleven nadere invulling aan de samenwerking in het voorkomen van consumentenirritatie. Tussen OPTA en de genoemde vertegenwoordigende organisaties is afgesproken dat bij prospecting de beller het initiatief zal nemen om consumenten te wijzen op de verzetmogelijkheid tegen verder gebruik van hun contactgegevens.

OPTA maakte onlangs bekend zich vooral op ‘uitwassen’ bij telefonische verkoop te richten. Hiertoe zal periodiek uitwisseling worden gezocht tussen OPTA en bedrijfsleven, waarbij onder meer gegevens van de klachteninstantie van de OPTA vergeleken worden met die van de Consumentenlijn Telemarketing. De Richtlijn gaat in op 1 september 2006 en zal na een jaar worden geëvalueerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie