Een kijkje in ons validatieproces voor NU.nl

Naast de ‘consumenten’ producten van NU.nl (de app en de website) ontwikkelt NU.nl ook business-to-business oplossingen

Wanneer minstens 2 miljoen Nederlanders 's ochtends je app openen om het laatste nieuws te lezen, de roddelrubriek te checken (is er vannacht toevallig iemand getrouwd of gescheiden?) of om te zien of er vandaag een paraplu mee moet, dan heeft gebruiksgemak uiteraard hoge prioriteit. Merkle werkt al bijna 4 jaar samen met NU.nl in een design partnership, waarbij, trouw aan de waarden van NU.nl en Merkle, elke nieuwe functionaliteit of redesign eerst gevalideerd wordt met de eindgebruiker. Graag geven wij je een kijkje in dit validatieproces voor een aantal nieuwe functionaliteiten op NU.nl.

nu.nl1

Naast de ‘consumenten’ producten van NU.nl (de app en de website) ontwikkelt NU.nl ook business-to-business oplossingen. Één daarvan is NUlokaal, een platform waarop lokale kleinere ondernemers, al dan niet deel uitmakend van een franchise (van de lokale New York Pizza tot de juwelier om de hoek dus), in de app van NU.nl kunnen adverteren. Met het NUlokaal platform kunnen deze ondernemers hun eigen banner ontwerpen (of een eerder ontworpen banner uploaden), hun eigen afbeeldingen uploaden, tekst bewerken en bepalen naar welke locatie de banner zal linken. Ook kunnen zij de advertentie specifieke targeten, zodat de juiste doelgroep op het juiste moment en op de juiste plek wordt bereikt.

NUlokaal

Het NUlokaal platform wordt al veel gebruikt, maar NU.nl vond dat het platform een veel groter publiek kon en moest bereiken. Daarom hebben we samen met NU.nl het platform herontworpen met meer aandacht voor eenvoud en duidelijkheid, met name voor het ontwerpen van de banner en het bepalen van de duur, het budget en de doelgroep. Voor testdoeleinden hebben we een klikbaar prototype van dit ontwerp gemaakt. Een klikbaar prototype is een representatie van een werkende (web)app, waarin niet alle functionaliteiten daadwerkelijk werken, maar wel ‘echt’ aanvoelt. We hebben dit prototype getest tijdens een aantal validatie-sessies met de doelgroep van NUlokaal (zes kleine ondernemers met enige digitale kennis, maar niet te veel), door ze door het platform te loodsen met slechts de opdracht om een advertentie te maken. Door veel vragen te stellen en goed te observeren, hebben we een enorme hoeveelheid feedback en inzichten verzameld die ons in staat heeft gesteld om een platform te creëren dat veel beter bruikbaar is dan het anders zou zijn geweest.

NU.nl Widgets

In het bovenste gedeelte van de NU.nl app (en in de rechterbovenhoek van de website) vind je de NU.nl widgets. Dit zijn apps-in-app die bepaalde functionaliteiten bieden voor specifieke doeleinden, zoals een TV Gids-widget die laat zien wat er vanavond of in de nabije toekomst op TV is en een Weer-widget die het actuele weer- en de weersverwachtingen weergeeft. Er is ook een Aandelen-widget, een Goal-widget (waar men doelpunten van live voetbalwedstrijden kan volgen) en een Verkeerswidget. De TV Gids- en Weer-widget hebben een groot aantal gebruikers en NU.nl vond dat beide widgets een nieuw likje verf verdienden. Daarnaast zijn de wensen van onze eindgebruikers drastisch veranderd (er wordt bijvoorbeeld minder tv gekeken en meer gebruik gemaakt van streamingdiensten) en is het belangrijk om alle functionaliteiten op NU.nl zo relevant mogelijk te houden. Ook hier hebben we de herontworpen widgets aan een strenge gebruikerstest onderworpen, met zeer waardevolle inzichten als resultaat. De resultaten zul je snel terugzien op de website en in de NU.nl app!

nu.nl2

Waarom testen door gebruikers?

Wanneer we samen met NU.nl werken aan nieuwe functionaliteiten of ontwerpen, doen we dat op basis van de inzichten die we hebben opgedaan bij onze eindgebruikers. Soms hebben we zelf een goed idee en ontwikkelen we dat idee om te zien wat onze lezers ervan vinden, maar omdat je je eigen ontwerp altijd wel begrijpt en logisch vindt, is het belangrijk om het te testen met mensen die het voor het eerst zien. Verder testen we graag met een gemengde groep deelnemers, waarvan sommigen NU.nl meerdere keren per dag openen en anderen slechts een paar keer op NU.nl zijn geweest. Zo kan men ervoor zorgen dat het ontwerp voor elke doelgroep duidelijk is en kunnen nieuwe gebruikers ook begrijpen hoe ze door de app of website moeten navigeren.

De toekomst

Een van onze kernwaarden is dat de eindgebruiker altijd het belangrijkste is binnen elk ontwerpproces, zowel in de onderzoeksfase voorafgaand aan het ontwerp als tijdens de validatiefase. We zijn blij te zien dat NU.nl dit net zo belangrijk vindt als wij, waardoor we altijd kunnen samenwerken om de meest gebruikte app in Nederland nog succesvoller, mooier en gebruiksvriendelijker te maken!

Wil je meer weten over wat een validatieproces kan betekenen voor je bestaande digitale product of wil je je propositie en concept valideren voordat je je idee in de ontwerpfase laat komen? Wij vinden het geweldig om hier een praatje over te maken!

Dit artikel is geschreven door Bob Wiebes, Design Strategist bij Merkle Nederland

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →