In weer een rapport met voorspellingen over reclamebestedingen, ditmaal van Zenith Optimedia Group, wordt met voorzichtig optimisme vooruitgekeken naar 2003. Volgens de mediabureaugroep groeien de bestedingen komend jaar met 2,9 procent, hetgeen een einde betekent aan twee jaren van misère in de reclame-industrie. Met name de tv-bestedingen zitten weer in de lift, zo blijkt uit cijfers bij de Amerikaanse stations ABC, CBS, Fox en NBC. De verwachting is dat het bij dagbladen en tijdschriften wat langer gaat duren. Pas in de tweede helft van 2003 trekken ook daar de bestedingen weer aan, aldus Brandrepublic. Eerder noemden verschillende insiders (onder wie sir Martin Sorrell van WPP) en analisten 2004 als het jaar van het échte herstel. Dan zijn de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de Olympische Spelen. Wel is Zenith wat optimistischer dan eerder dit jaar. Toen werd nog geen (voorzichtige) progressie verwacht. In 2003 zal Groot-Brittannië een van de sterkere Europese markten zijn met een groei van 2,1 procent. Duitsland (1 procent) en Frankrijk (1,6) blijven daarbij achter. Bestedingen in Spanje groeien ook met 2,1 procent, maar Italië spant de kroon, zo verwacht Zenith Optimedia. Daar spenderen adverteerders 2,8 procent meer dan dit jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!