Waar ligt voor jou de essentie van online?

Wat maakt het voor marketing- en communicatieprofessionals ingewikkeld als zij verantwoordelijk zijn voor de online performance van hun organisatie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

<gastblog door =8201" target="_blank">Martijn Rademakers >

De journey van strategie naar werkelijkheid

 

Wat maakt het voor marketing- en communicatieprofessionals ingewikkeld als zij verantwoordelijk zijn voor de online performance van hun organisatie? Dit heb ik mij geregeld afgevraagd als ik als interimmer voor een online opdracht werd aangesteld en te maken had met de marketing- en communicatieprofessionals van die organisatie. Zij werden verantwoordelijk gemaakt voor de online presence van de organisatie, want zij weten alles van marketing en communicatie. En dus ook van online. En op zich is dat niet eens zo’n gekke gedachte, omdat online inmiddels als een van de belangrijkste communicatiekanalen van een bedrijf wordt gezien. Hetgeen mij wel verbaast, is dat veel van deze professionals aangeven dat zij er in hun werk zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Een veelgehoord argument daarbij is dat online veel te technisch en cijfermatig is met SEA, Google analytics, klikpadenanalyses en real time bidding. Echter, dit is wel iets dat de klant of organisatie tegenwoordig van de communicatieprofessional vraagt. Sterker, het is een kans, omdat je als communicatieprofessional eindelijk een tool in handen hebt om accountable te zijn en je toegevoegde waarde te laten zien. En als het meten en analyseren niet je passie zijn besteed dat dan uit, maar verbindt je wel aan het online kanaal zodat het tot leven komt. Want ook hier geldt: met een beetje wrijving krijg je glans. Ook met online. Mijn mening is: pel online af tot waar voor jou de essentie ligt. De wijze waarop je kijkt naar online is namelijk niet anders dan hoe je dit doet bij offline. Je hoeft namelijk geen expert te zijn, maar begrijp het medium op z’n minst om het effectief in te kunnen zetten net als de overige offline communicatiekanalen.

Hoe kom je tot een online strategie?

Dat hangt mede af van de doelstelling en strategie van de organisatie en op welke doelgroep ga je je richten. Dat kan te maken hebben met demografische kenmerken, maar denk ook aan wat voor type beslissers je bedient. Het kan gaan om de snelle beslisser of juist aan de weloverwogen beslisser die eerst alle opties nagaat en bevestigd wil worden in zijn keuzes. Of wellicht om beiden en hoe ga je daar dan mee om?

Zodra je bedrijfsdoelstellingen en doelgroepen helder zijn, kijk je hoe je daar met de online kanalen op aan kan sluiten. Vervolgens formuleer je daarbij de online doestellingen die je weer meetbaar en SMART maakt. Dit doe je uiteraard niet zonder te kijken welke kanalen en devices je kunt inzetten aansluitend op waar je doelgroep zich bevindt. Is jouw site het belangrijkste kanaal en sluit je daarbij aan met bijvoorbeeld social media kanalen als YouTube en Twitter. Of durf je het aan om een extern kanaal leidend te maken, zoals bijvoorbeeld een LinkedIngroep, waar veel interactie kan plaatsvinden?

Van strategie naar werkelijkheid

Inmiddels heb je helder waarom en wat je wilt bereiken via online. Maar, deze beslissingen hebben nogal wat consequenties voor de organisatie en het is wel van belang dat je de interne stakeholders meeneemt in jouw verhaal. Wat zijn de technische gevolgen, is er budget, is er voldoende kennis en expertise in huis? En niet onbelangrijk voor de communicatieprofessional hoe staat het met de boodschap en content? Als je al deze vragen hebt beantwoord is het van belang om een roadmap op te stellen om te bepalen hoe en wanneer je het een en ander kunt realiseren. Dan heb je van je strategie werkelijkheid gemaakt. Hoewel, bedenk je goed online is nooit af (ook goed om je te realiseren bij het reserveren van budget). Doordat je iedere dag weer meet, stel je strategie en doelstellingen bij en blijft online altijd een continue proces.

Op 19 mei geeft Martijn Rademakers  een workshop tijdens de Communicatiebreak. In zijn sessie ‘=8201" target="_blank">EEN GOEDE ONLINE STRATEGIE: HOE PAK JE DIT AAN?’ Zal hij stilstaan bij de vraag welke bijdrage jij met communicatie kan leveren aan de online performance van jouw organisatie of die van jouw klant?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie