Waarom de naam ‘Afdeling Communicatie' het vak niet verder helpt

Hoe kunnen we onszelf beter noemen? Organisatiefluisteraar, conversatiecoach?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met onze naam wekken we de indruk dat wij de communicatie van de organisatie wel even voor onze rekening nemen:” Terwijl we meer willen inzetten op anderen helpen zelf beter te communiceren”. Communicatie is niet van ons. Sterker nog, dat is het nooit geweest. Iedereen communiceert toch? Al jaren - lang voordat wij onszelf de ‘Afdeling Communicatie’ gingen noemen.

Wat voor namen circuleren er zoal voor wat wij doen?
De afdeling communicatie, team interne communicatie, communicatie specialist, merkmanager, conversatie manager, communicatie coach, reputatie manager, coördinator communicatie en nog veel meer. In talloze vormen en benamingen, er staat ‘communicatie’ op ons visitekaartje. Maar niet bij onze minstens net zoveel communicerende collega’s.

Of we onszelf nu meer in de rol van informator zien, die ervoor zorgt dat iedereen geïnformeerd wordt. Of als regisseur die de communicatie in de organisatie structureert en bewaakt. Of als de vertaler die inhoud in gerichte boodschappen beschrijft. Hoe we er zelf ook tegenaan kijken, zolang we onszelf ‘communicatie dit of dat’ blijven noemen, houden wij de bal vooral bij onszelf. Dat werkt door in de organisatie. Hoe vaak ik niet in gesprekken met (project)managers, beleidsmensen en groepen medewerkers terugkrijg: ‘Maar voor die communicatie hebben we toch een afdeling? Daar zijn jullie toch van?’ Zo houden we de begripsverwarring zelf in stand.

En dat vinden alle mensen die communicatie lastig vinden helemaal niet erg. Wat wij echter wel erg zouden moeten vinden is, dat de naamgeving tegenstrijdig is met waar we naartoe willen: de organisatie communicatiever maken door het proces te versterken van alle uitwisseling in de organisatie waar betekenis ontstaat. Als wij naar ‘enablen’ toe willen, moeten we dat weerspiegelen in wat we over onszelf zeggen. Want wat je zegt, dat ben je toch zelf?

Hoe kunnen we onszelf het beste noemen?
Ik daag communicatie (excusez le mot) professionals dan ook uit: hoe kunnen we onszelf het beste noemen? Organisatie-fluisteraar? Conversatiecoach of -manager? Infrastructuurorganiser? Communicatiesupport? Facilitator? Manager Enabler? Medewerker advocaat? Contact socioloog? Chief listening officer? Interactie expert? Organisatie ondersteuner of versterker?

Heb jij een goed alternatief? Weet jij de naam die meteen duidelijk maakt wat wij (en niet!) doen?  Laat het weten door te reageren op deze blog!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie