Premium

World of Blue (WNF) ‘wint’ Reclamemuziek Top-20

‘World of Blue’ uit de gelijknamige commercial van het Wereld Natuurfonds Fonds (WNF) is het meest populaire reclamenummer van 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Muziek in reclame leeft, zo mogen we wel stellen na de overweldigende response op de Adformatie Reclamemuziek Top-20 van 2014. Liefst 1385 mensen (telling t/m 29 december) brachten de afgelopen twee weken hun stem uit op één van de twintig nummers in met &;We love Reclame&; samengestelde shortlist. Daarnaast werd het initiatief volop gedeeld via Twitter en Facebook (bijna 2100 x), terwijl het ook in de media de nodige andacht heeft gekregen. Zo werd het bericht over de verkiezing die het onder de aandacht bracht van zijn fans.

Wat levert dit allemaal op? Welnu, in ieder geval een afgetekende winnaar in de persoon van Wyke van Weelden, die met het voor WNF gezongen nummer World of Blue bijna driekwart (!) van de stemmen (992) weet te trekken. Een nummer overigens dat al een vierde plek in de iTunes download Top 100 wist te halen en dat - interessant detail - werd gecomponeerd door reclameman (Ogilvy). Die het dus opnieuw flikt en een stevige reclamemuziekhit weet te scoren met een compositie van zijn hand.

Op ruime afstand volgt de in Frankrijk geboren maar in Nederland werkende chansonnier Philippe Elan die met 96 stemmen (7%) de tweede plek opeist met het voor Paturain gebruikte ‘L’été est la’. Dat het hitpotenteel heeft, mag blijken uit het feit dat dat het nummer afgelopen zomer als single werd  opgepikt uit de reclame en in diverse Nederlandse hitparades wist door te dringen, o.a. de top 10 van De Ned Top 40.fm.

Op de derde plek met 45 stemmen (3%) eindigt Marlena Shaw met het California Soul; een ouwetje uit de jaren ’60 dat het als soundtrack voor de reclame van Nescafé nog altijd prima doet.

Hieronder de Spotify playlist met (bijna) alle nummers in de juiste volgorde. Alleen ‘Green, green grass of home’ van Coby Grant ontbreekt (no 8), omdat dit nummer niet officieel is uitgebracht en daarom ook niet bij Spotify beschikbaar is. In plaats daarvan de single ‘I wanna be the One’.

En natuurlijk, voor alle fans nog eens World of Blue, deze keer niet de videoclip maar de commercial van WNF.

De reclamemuziek Top-20 is tot stand gekomen in samenwerking met &;WeloveReclame.nl&; de reclamemuziek Top-20 van 2014.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie