Betere communicatie leidt tot meer verkoop ‘dure’ biologische producten

Sterkste negatieve associatie met biologisch is de hogere prijs. Meer uitleg daarover leidt tot postievere houding, blijkt uit onderzoek.

Kar van de biologische supermarkt Ekoplaza
Shutterstock

Consumenten zijn positiever over biologische producten als ze uitleg krijgen over de achtergrond ervan en waarom ze duurder zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.  Volgens Bionext zou betere communicatie leiden tot meer verkoop van biologische producten.

‘Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets’, zegt Michaël Wilde, directeur Bionext. ‘Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is.’

Ruimte voor verbetering

Er is inderdaad ruimte voor verbetering, wijst het onderzoek uit. Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten.

Het onderzoek onder 500 Nederlanders wees uit dat iets meer dan de helft (52 procent) van de consumenten positief staat tegenover biologische producten. Gevraagd naar de verschillen tussen biologische en reguliere producten, noemen de respondenten voornamelijk positieve kenmerken van biologisch, zoals het feit dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, het natuurlijker en diervriendelijker is.

Er is wel een belangrijke negatieve associatie, en dat betreft de hogere prijs. Als echter wordt uitgelegd waarom biologische producten duurder zijn, onder andere omdat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt en dieren meer ruimte krijgen, dan stijgt de positieve houding aanzienlijk. Van 52% tot 75%.

Beste argumenten

Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%), zo blijkt uit het onderzoek.

Volgens Bionext is er een duidelijk verband tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen.

Biokennisweek

De resultaten van het onderzoek zijn naar buiten gebracht naar aanleiding van de Biokennisweek, die maandag is gestart.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie