Big data & CRM voor marketeers: ontdek hoe jouw organisatie ervoor staat

Wat data is, weten we allemaal. Maar wat is big data eigenlijk?

LECTRIC

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van big data. Wil jij hier ook mee aan de slag? Dan moet je eerst weten hoe (big) data op dit moment benut worden binnen jouw organisatie. LECTRIC helpt je op weg!

Maar eerst: wat is big data precies?

Wat data zijn, weten we allemaal. Maar wat zijn big data eigenlijk? Big data zijn data-sets die zo groot en complex zijn, dat ze niet verwerkt kunnen worden op de gebruikelijke manieren. Dit betekent in de praktijk dat big data vaak ongebruikt blijven.

Dat is zonde, want juist uit die omvangrijke big data kunnen bedrijven zeer waardevolle informatie halen. Op basis van deze inzichten kunnen voorspellingen worden gedaan over klantgedrag. Hierdoor kun jij je customer journey verbeteren. En dat leidt uiteindelijk tot meer conversie.

Hoe staat jouw bedrijf ervoor?

Om je volgende stap te bepalen, moet je eerst weten hoe jouw organisatie er op het gebied van big data voorstaat. Doe dit door de onderstaande vragen te beantwoorden:

1. Hoe wordt (big) data op dit moment in jouw organisatie benut?
Breng in kaart wat jullie op dit moment met data doen. Beperk je hierbij niet alleen tot big data. Bekijk wat er momenteel met alle data gedaan wordt.

2. Welke afdelingen houden zich bezig met het verzamelen en gebruiken van data?
Data blijven zelden beperkt tot één afdeling. Zet op papier welke afdelingen wat doen met data. Zo ontdek je misschien wel wat er efficiënter kan en hoe jullie beter kunnen samenwerken.

3. Welke businessdoelstellingen worden hiermee gehaald?
Je organisatie benut data met een reden. Weten wat je nu bereikt met data maakt je bewust van de mogelijkheden. Ook helpt het je om nieuwe doelen op te stellen.

4. In welke fase van datagebruik bevindt je organisatie zich?
Nu komt het belangrijkste punt: ontdek hoe ver jouw organisatie al is op het gebied van data gebruiken voor marketingdoeleinden. Dit doe je door het Graydon Data Driven Maturity Model op de volgende pagina in te vullen. Hierna weet je of jullie data driven marketing nog in de kinderschoenen staat, of al volwaardig is.

En dan … aan de slag!

Nu je weet hoe jouw organisatie ervoor staat op het gebied van data driven marketing, kun je aan de slag met big data. Zie je nog niet helemaal voor je hoe je dat aanpakt? Bekijk dan onze training Big Data voor marketeers!

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.